• Amazon ligt nog een straatlengte achter op Google en Facebook op de online advertentiemarkt.
  • Toch is Amazon hard bezig marktaandeel te veroveren in de VS, ten koste Google en Facebook.
  • Amazon kan volgens Business Insider Intelligence profiteren van de diversiteit aan platformen.
  • Als Amazon de Nederlandse markt betreedt, kan de techreus ook inbreken op de advertentiemarkt.

Hoewel Google en Facebook nu volop de dienst uitmaken op de digitale advertentiemarkt, voelen de twee techreuzen de hete adem van Amazon in de nek.

Google en Facebook zijn dit jaar naar verwachting goed voor een marktaandeel van respectievelijk 35 en 23 procent op de Amerikaanse advertentiemarkt. Amazon pakt dit jaar naar verwachting 10 procent van de markt, terwijl dat drie jaar geleden nog maar 2 procent was. Dat blijkt uit onderzoek van Business Insider Intelligence.

Amazon ligt nog een straatlengte achter op Google en Facebook, maar toch wijst alles erop dat de online webwinkel een sterke concurrent kan worden op de digitale advertentiemarkt. Ook in Nederland staat een en ander te gebeuren, nu Amazon dit jaar in ons land aan de slag gaat.

Amazon is uitgegroeid tot veel meer dan een online retailer. Het is een mediaplatform met naast e-commerce onder meer de streamingdienst Prime, de online assistent Alexa en het platform voor gamers: Twitch.

In 2018 genereerde de e-commerce gigant ruim 10 miljard dollar aan advertentie-inkomsten. Een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Hoewel de groei van de advertentie-inkomsten van Amazon in de afgelopen kwartalen wel wat is vertraagd, is het niet meer dan logisch dat het concern straks gaat profiteren van wat het nu al opbouwt: een ecosysteem rond een reeks diensten. Dat levert zowel krachtige advertentiekansen op voor merken die met Amazon samenwerken, als een toenemende bedreiging voor gevestigde exploitanten.

Amazon als zwaargewicht op de advertentiemarkt

De potentiële groei heeft alles te maken met het unieke vermogen van Amazon om miljoenen consumenten te bereiken, dankzij aankoopgegevens die Amazon verzamelt via het e-commerceplatform. Daarbij gaat het inmiddels om een serie platforms. Naast Amazon.com zijn er bijvoorbeeld de mobiele app, Twitch, IMDb TV en apparaten zoals Fire TV en Echo.

Lees ook op Business Insider

De belangrijkste groei van Amazon Advertising komt volgens Business Insider Intelligence uit de diversiteit van de verschillende Amazon-platformen. Juist doordat Amazon talloze advertentieproducten kan ontwikkelen voor voor display-advertenties, video en audio met de ongelofeliijke schat aan data.

Volgens de berekeningen van Business Insider Intelligence op basis van gegevens van eMarketer zou Amazon tegen 2023 wel eens 14 procent van de totale Amerikaanse digitale advertentieverkoop binnen kunnen halen. Een stijging van 9 procent ten opzichte van 2019.

Dat de sterke opkomst van Amazon Advertising ook in de Nederlandse digitale reclame-industrie een rol gaat spelen, is niet meer dan logisch. Op dit moment kun je alleen nog e-boeken kopen via Amazon.nl, maar daar komt in het voorjaar verandering in. Dat heeft Amazon aan diverse Nederlandse media weten. Sinds begin dit jaar kunnen bedrijven zich registreren om producten via het platform aan te gaan bieden.

In Duitsland is Amazon binnen relatief korte tijd uitgegroeid tot grootste webwinkel. Gaan de deuren van het digitale warenhuis in Nederland open, dan volgt ook hier een verdere diversificatiestrategie met tv- en streamingdiensten.

Ook in Nederland zou het de tv-industrie open kunnen breken. Denk bijvoorbeeld aan de belofte van één-op-één adverteren via (digitale) tv, die in Nederland nog steeds moet worden ingelost. Met de rijkdom aan data van haar eigen marktplaats, kan Amazon de consument via Prime persoonlijk relevante advertentie voorschotelen.


Business Insider Intelligence heeft de impact van Amazon op de Amerikaanse advertentiemarkt in kaart gebracht in het rapport The Rise of Amazon Advertising. Wil jij het volledige rapport ontvangen? Er zijn drie manieren om toegang te krijgen:

1. Koop en download het volledige rapport in onze winkel. Nu kopen

2. Sluit je aan bij de duizenden bedrijven die Business Insider Intelligence vertrouwen voor inzichten in verschillende branches. Informeer naar onze zakelijke abonnementen.

3. Al abonnee? Lees het rapport hier!

Wat vind je terug in dit onderzoek? Business Insider Intelligence voorspelt hoe Amazon een groot deel van de advertentie-inkomsten van Google en Facebook over zal nemen. Het geeft aan hoe en waarom advertentiegelden verschuiven van het duopolie van Google en Facebook, tv, retail en online rivalen. En het presenteert een diepgaande blik op hoe Amazon zijn advertentie-producten diversifieert.