‘Werk samen met de meest complexe klant die je kunt vinden’ - Dit doet Adyen om bedrijven te helpen groeien

Floris Jochemsen, Head of Sales bij Adyen.

Floris Jochemsen, Head of Sales bij Adyen.

Als betaalplatform Adyen een nieuwe markt betreedt, hanteert het een interessante strategie: werk eerst samen met de allergrootste klant. “Hoe complexer, hoe beter”, zegt Floris Jochemsen, Head of Sales van het bedrijf.

Het idee daarachter: als je alle complexe problemen gezien hebt, is het daarna een stuk makkelijker om andere klanten te begeleiden in diezelfde branche. “Bovendien zorgt het voor goede mond-tot-mondreclame.”

Die strategie levert het bedrijf een ander voordeel op: een enorme schat aan waardevolle kennis. Die komt tijdens de huidige pandemie goed van pas. Bedrijven die zich voorheen vooral bezighielden met fysieke winkels werden in 2020 genoodzaakt om de focus te verleggen naar online.

"Adyen hielp klanten in de afgelopen periode met deze snelle vertaalslag", vertelt Jochemsen. "Dit proces dat normaal gesproken maanden kan duren, wisten veel bedrijven te reduceren tot een paar weken, zodat zij ook in lockdown verder konden."

Adyen werd opgericht in 2006. De bestaande betaaltechnologie bestond destijds uit een wirwar van systemen die gebouwd waren op verouderde infrastructuren. De oprichters besloten om een nieuw, flexibel platform te bouwen dat betalingen eenvoudiger maakte. Ze noemden hun nieuwe bedrijf Adyen, wat Surinaams is voor 'opnieuw beginnen'.

CEO Pieter van der Does

CEO Pieter van der Does

Item 1 of 2

CEO Pieter van der Does

CEO Pieter van der Does

Inmiddels heeft Adyen wereldwijd 23 kantoren en is het actief in verschillende sectoren. Van retail tot B2B en van hospitality tot amusement; er zijn maar weinig branches waarin de betaalprovider geen klanten heeft.

Data offline en online

"Adyen is een alles-in-één-betaalplatform", legt Jochemsen uit. "Bedrijven kunnen bij ons eenvoudig fysieke, online en mobiele betalingen accepteren, terwijl alles wordt samengebracht in één systeem. Dat geldt ook voor alle bruikbare betaaldata. Doordat wij één platform hebben, is het voor onze klanten makkelijk om de data van offline en online aankopen aan elkaar te koppelen. Zo kunnen bedrijven precies zien wie hun klanten zijn. Retailers in Europa gebruiken onze geanonimiseerde gegevens bijvoorbeeld om te kijken waar hun klanten zich bevinden en wat een slimme plaats kan zijn om een volgende winkel te openen."

Digitalisering is een must. Niet alleen voor een efficiënte bedrijfsvoering, maar bijvoorbeeld ook voor de klanttevredenheid. Jochemsen: "Consumenten zijn kritisch als het gaat om betalingen. Uiteraard verwachten ze dat het afrekenproces in een webshop veilig en snel verloopt, maar ze willen ook probleemloos de nieuwste betaalmethoden kunnen gebruiken. Denk aan digitale wallets zoals Apple Pay of Google Pay.”

Hij vult aan: “Daarnaast zagen we dat bedrijven die vooropliepen op het gebied van digitalisering, bijvoorbeeld doordat ze unified commerce omarmd hadden, makkelijker konden schakelen in het afgelopen jaar. Daarmee wordt online en offline shoppen gecombineerd. Niemand voorzag natuurlijk een coronacrisis, maar de mate waarin bedrijven zich snel konden aanpassen hing wel degelijk samen met digitalisering."

Laat je inspireren door bedrijven zoals Adyen tijdens Salesforce Live: Benelux op 1 april aanstaande! Pioniers achter namen als Picnic, Pon Automotive of Quooker delen hoe zij digitale transformatie aanpakken. Lees hier meer! >

Het team van Adyen zat het afgelopen jaar dan ook niet stil. Samen met klanten werd er gezocht naar innovatieve oplossingen, zodat bedrijven snel weer up and running waren. Jochemsen: "Een grote voedingsmiddelenpartij die veel via de klantenservice verkoopt, maakte gebruik van onze Pay by Link-oplossing. Zo konden medewerkers vanuit huis alsnog gebruik maken van een veilige omgeving waarin ze klanten konden laten afrekenen."

Ook hielp Adyen tijdens de eerste lockdown Bagels & Beans. Samen bedachten ze een op maat gemaakte offline aanpak voor bestellen en afhalen. Binnen twee dagen was de aangepaste website live en liepen betalingen gesmeerd.

Maar ook voordat de pandemie toesloeg, dacht Adyen actief mee over het digitaliseren van betaalopties voor klanten. "We kregen een gerichte vraag van een groot survivalpark. Bezoekers brachten vaak een hele dag door in het park en kochten daar ook graag eten en drinken. Maar rennen en springen op een survivalbaan met geld op zak is onhandig, dus bedachten we een polsbandje waaraan een creditcard gekoppeld kan worden."

Sindsdien hoeven bezoekers niet bang te zijn om hun portemonnee te verliezen. Het bedrag dat ze in het survivalpark uitgeven, wordt aan het einde van de dag automatisch van hun rekening geschreven.

Compleet klantbeeld

Dat Adyen verder gaat dan alleen het afhandelen van betalingen is duidelijk. Jochemsen omschrijft het bedrijf als de payment manager die je niet in je team hebt, maar die wel meedenkt over hoe je kunt optimaliseren. "We houden klanten op de hoogte van de laatste betaaltrends, lokale betaalmethoden en regelgeving. Kortom: we gebruiken onze expertise om bedrijven te helpen met groeien."

In deze ambitie vinden Adyen en Salesforce elkaar. De betaalprovider, die met een plugin makkelijk in een Salesforce-omgeving te gebruiken is, heeft veel contact met het cloudgebaseerde platform over hun klanten. "We zijn allebei gefocust op schaalbaarheid, digitalisering en de beste oplossing voor onze klanten. Samen zitten we om tafel om te kijken hoe we onze krachten kunnen bundelen, zodat we bedrijven gericht verder kunnen helpen."

Door de data van Adyen en Salesforce te combineren, ontstaat er een nog completer beeld van betalende consumenten. "Op die manier zorgen we ervoor dat onze klanten hun consumenten zo goed mogelijk kunnen bedienen."

Meer weten over hoe bedrijven als Picnic, Pon Automotive of Quooker hun digitale transformatie aanpakken? Laat je inspireren op Salesforce Live op 1 april a.s. Lees hier meer!

Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!