Hennes & Mauritz (H&M) heeft het afgelopen kwartaal flinke kortingen gegeven om een enorme berg kleding uit oudere collecties te doen slinken. Nu ziet het Zweedse kledingconcern de omzet stagneren, zo blijkt vrijdag uit een kwartaalupdate.

De omzet ligt met 6 miljard euro op hetzelfde niveau als in het tweede kwartaal vorig jaar, meldt de kledinggigant. Wel steeg het aantal winkels tot 4801 filialen eind mei, een groei van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Dat neemt niet weg dat H&M nog met een berg onverkochte kleding zit die in het eerste kwartaal een waarde had van 3,3 miljard euro. Ook toen meldde H&M de ‘significant negatieve impact’ van de uitverkopen op de winstgevendheid van het bedrijf. Business Insider schetste de risico’s die een permanente uitverkoop met zich mee kan brengen.

De resultaten van H&M zijn in lijn met die van branchegenoten. Concurrent Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, kwam recent al met zwakker dan verwachte omzetcijfers naar buiten. Europese kledingretailers met fysieke winkels hebben veel last van online concurrentie. Ook speelde het ongewoon koude winterweer in Europa de sector parten. Daardoor gingen minder mensen de deur uit om winkels te bezoeken.

Het aandeel H&M stond donderdag op de beurs in Stockholm overigens nog flink onder druk. De familie Persson, grootaandeelhouder met een belang van 45 procent, weersprak geruchten dat zij van plan was de rest van de aandeelhouders uit te kopen. De afgelopen week was het aandeel op die speculatie juist flink gestegen.

LEES OOK: H&M zit met een reusachtige berg van ruim 3 miljard euro aan onverkochte kleding – dit is het risico van permanente uitverkoop