Tesla heeft mogelijk opnieuw problemen die de productie van Model 3 vertragen, meldt Automotive News. Het lassen aan de lopende band verloopt nog steeds niet helemaal soepel.

De automaker heeft in het derde kwartaal slechts 260 auto’s geproduceerd, terwijl het er alleen al in september 1.500 had moeten bouwen. En tegen het eind van het jaar moeten dat er 20.000 per maand zijn.

Tesla stuurde afgelopen week al minstens vierhonderd werknemers de laan uit. De fabrikant van elektrische auto’s deed dat volgens meerdere Amerikaanse media nadat de prestaties van het personeel langs een meetlat waren gelegd.

Volgens experts lijkt het er op dat de fabrikant moeite heeft met het in elkaar zetten van een voornamelijk stalen auto, terwijl Model S en Model X voornamelijk van aluminium zijn.

Dat klinkt misschien niet best, maar dat was te verwachten. Tesla heeft de hele prototype-fase voor Model 3 overgeslagen en stuit nu op alle kinderziektes die direct opgelost moeten worden. Elon Musk sprak eerder al van een “productiehel.”

car dealership dealers

Foto: Joe Raedle / Getty Images
Maar belangrijker is een opmerking van investeerder Mark Phatson in het verhaal van Automotive, die in een email schrijft dat Tesla er ondanks alle vertraging alles aan doet de boel op orde te hebben voordat er veel verzonden worden.
Ik heb verzonden met opzet schuingedrukt, want dat woordje laat zien waarom investeerders zoals Phatson maar weinig begrijpen van de problemen bij Tesla. Niemand in de autobranche heeft het over het “verzenden” van auto’s alsof het smartphones zijn of software is. Auto’s worden geleverd of verkocht.

Lees ook op Business Insider

Tesla is allereerst een autobedrijf

Silicon Valley heeft Tesla lange tijd gezien als techbedrijf in plaats van als autobedrijf. Dat sprookje stuit nu op de harde werkelijkheid van de lopende band, die aantoont dat Tesla toch allereerst een automaker moet zijn.

Nu Tesla voor de Model 3 overstapt van aluminium naar het goedkopere staal om een betaalbare auto mogelijk te maken, blijkt dat laswerk toch echt de basis vormt en helemaal op orde moet zijn. In de auto-industrie wordt dat snel en precies gedaan door de inzet van miljoenen kostende robots.

En hoewel die robots op software draaien, lijkt dat verder niet op de producten en diensten waar tech-investeerders normaal gesproken hun geld in steken.

De tech-industrie neemt behoorlijk de tijd om dat te gaan begrijpen en dat is op zich logisch. Want Tesla is de eerste levensvatbare nieuwe automaker in tientallen jaren waarin geïnvesteerd kan worden.

Voorlopig hoeven investeerders zich ondanks alle problemen nog steeds niet echt zorgen te maken: het aandeel Tesla is in 2017 met 65% gestegen.

LEES OOK: Tesla ontslaat honderden werknemers na productieproblemen Model 3