De top van het beursgenoteerde erotiekconcern Beate Uhse kent een hoog verloop. Zo vertrok vorige week COO Dennis van Allemeersch na een jaar dienst, terwijl de voormalige CEO, Nathal van Rijn, een maand geleden al na vier maanden stopte.

Beate Uhse is het moederbedrijf van onder meer Christine le Duc en Pabo. De winkels van Christine le Duc verkopen seksspeeltjes en lingerie, en ook via Pabo.nl worden jaarlijks tienduizenden van dat soort producten aangeschaft.

Het Duitse concern, dat beursgenoteerd is, draaide in 2015 een omzet van 128 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Dat was bijna 10 procent minder dan de jaren daarvoor toen er 142 miljoen omzet werd gehaald. Er moet dus iets veranderen aan de koers.

CEO weg na vier maanden

Verschillende mensen op sleutelfuncties hebben dat de laatste jaren geprobeerd. Maar lang de tijd om zich te bewijzen kregen zij niet. Een opvallende transfer was bijvoorbeeld Nathal van Rijn, die na 25 jaar dienst bij de Rabobank, vorig jaar de hoogste baas werd van Beate Uhse.

Na vier maanden was dat avontuur alweer voorbij. “We hadden een contract met Van Rijn voor die periode”, licht Bryan van de Aakster, woordvoerder van het bedrijf, toe. “Toen bleek dat het niet werkte, hebben we van beide kanten – en na goed overleg – besloten om niet verder te gaan.”

Volgens de woordvoerder is de raad van commissarissen, die ook aandeelhouders zijn in het bedrijf, nog niet op zoek naar een nieuwe CEO. De CFO, Kees Vlasblom, neemt op dit moment de taken van de CEO waar.

Ook COO snel weg

Nadat Van Rijn vertrok werd de taak van CEO eerst nog een korte tijd door de COO, Dennis van Allemeersch, overgenomen. Deze topman vertrok vorige week echter bij Beate Uhse na een dienstverband van een jaar.

Andere snel vertrokken topmanagers bij het erotische lifestyleconcern zijn Erwin Cok (COO van april 2013 tot april 2015), Marc Koster (Directeur Omnichannel van september 2014 tot 1 januari 2016) en Jacky Lambert (Director E-commerce januari 2013 – november 2016).

“Nieuwe mensen in het topmanagement schrijven altijd een plan waarmee ze Beate Uhse groter en beter willen maken”, legt de woordvoerder uit. “Als aan het eind van de contractperiode blijkt dat het niet werkt, gaan we op zoek naar een nieuw iemand. Daar zijn wij ook eerlijk in naar aandeelhouders.”

Nieuwe aanwinsten

Beate Uhse loopt niet leeg, er worden ook nieuwe mensen aangetrokken. Zo is Jimte Jepma vorige week aagenomen als Director Digital. Jepma komt van het bedrijf Coolcat. Volgens de woordvoerder vervangt hij niet de vertrokken COO of director E-commerce. “Het is een nieuwe functie, we gaan het anders invullen”.

Een andere nieuwe positie is die van Teamlead Channel Development. Deze wordt sinds begin dit jaar ingevuld door Cora Bakker-Wijker, de voormalige online teamleider bij het failliet geraakte kledingmerk MS mode.

Lees ook: Oud-Rabobankier over topbaan bij erotiekconcern Beate Uhse: ‘Mensen reageren in eerste instantie een beetje lacherig’