De prijzen van tweedehands helikopters dalen flink. De lage olieprijs drukt de vraag uit de olie-industrie. Een grootafnemer als Brazilië heeft het moeilijk en drones nemen soms taken als inspectievluchten over.

Neem het model 109A, van de Italiaanse maker Leonardo. Een oudje uit 1981 kost nu maar 220.000 dollar, 50 procent minder dan twee jaar geleden. Liever een recent exemplaar? Een Bell 407 uit 2010, eentje die je ook voor zakenvluchten kan gebruiken, kost 1,69 miljoen dollar, een daling van 13 procent in twee jaar.

De prijsdalingen zijn opmerkelijk, signaleert Quartz, omdat helikopter normaalgesproken beter hun waarde behouden dan auto’s.

Het laat zien hoe sterke de malaise in deze nichemarkt is. Zeker als je weet dat wereldwijd dit jaar naar verwachting maar 1050 nieuwe helikopter zullen worden gemaakt, aldus het onderzoeksbureau Forecast International. Het zou het laagste niveau in tien jaar zijn.

Airbus, goed voor een kwart van de wereldproductie, zei recentelijk nog dat de helikoptermarkt er ‘behoorlijk beroerd’ uit ziet.

Alle kansen dus voor koopjesjagers. Of klussers: want voor 100.000 dollar heb je zelfs al een opknappertje.

Daar komen natuurlijk nog wat kosten bij: voor een hangar, een piloot, onderhoud. En gedoe met vergunningen. Maar dan heb je ook wel het snelste vervoermiddel om filevrij je te verplaatsen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl