Het kabinet gaat opnieuw bekijken of het alcoholslot in het strafrecht kan worden opgenomen. “Het zal dan wel een andere variant zijn dan voorheen”, zei minister Melanie Schultz van Infrastructuur donderdag in de Tweede Kamer.

Het wordt dan bijvoorbeeld een ‘alcoholslot light’ dat minder lang wordt opgelegd, aldus de minister.

Het alcoholslot is een startonderbreker die wordt ingebouwd in de auto. De bestuurder moet voor het starten in het apparaat blazen. De auto start niet als de bestuurder te veel heeft gedronken.

Bijna de hele Kamer wil dat het alcoholslot in het strafrecht wordt opgenomen. Het is volgens de volksvertegenwoordigers een heel effectief middel.

Het kabinet ziet er weinig in om het op te nemen in het strafrecht, omdat het vreest dat het alcoholslot niet zo vaak zal worden opgelegd door een rechter. Daardoor wordt het moeilijk om “het systeem draaiende te houden”, zei Schultz. “Maar ik heb de wens van de Kamer gehoord.”

Alcoholslot te duur

Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie meldde in februari dat het alcoholslot niet meer zal worden ingezet. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) legde in het verleden zo'n slot op aan drankrijders, maar de Raad van State bepaalde dat dit niet mocht. Het CBR zou onvoldoende ruimte hebben om naar de individuele gevolgen voor automobilisten te kijken.

Omdat drankrijders óók nog een straf van de rechter opgelegd konden krijgen, en dus dubbel gestraft konden worden, werd een streep door de praktijk gezet.

Van der Steur is niet principieel tegen opname van het alcoholslot in het strafrecht te zijn. "Ik ga echt proberen een oplossing te vinden.'' Maar als rechters de straf weinig opleggen is het "niet rendabel'' en hij heeft geen geld in zijn begroting om het alcoholslot te betalen. Voorheen betaalde de drankrijder het alcoholslot zelf.

De voorzitter van het landelijk overlegorgaan van strafrechters, Michiel de Ridder, liet woensdag weten dat rechters het geen slecht idee vinden om het alcoholslot op te nemen in het strafrecht. "Strafrechters vinden wél dat het alcoholslot een effectief middel kan zijn bij het tegengaan van alcoholgebruik in het verkeer. Een alcoholslot verruimt de mogelijkheden voor de rechter", aldus De Ridder.

Rijbewijsslot

Veiligheid Verkeer Nederland vindt dat het alcoholslot moet blijven als maatregel om notoire alcohol-overtreders achter het stuur vandaan te houden. Dat gaat over een groep overtreders die verantwoordelijk wordt gehouden voor twee derde van alle ernstige alcoholongevallen in het land. Hierbij vallen zo'n vijftig tot 95 doden per jaar.

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat het gaat om 90.000 tot 125.000 zware alcohol-overtreders (1,3 promille of hoger). Traditionele maatregelen zoals het innemen van het rijbewijs lijken nauwelijks effect te hebben op deze groep. In veel gevallen blijven deze overtreders ook zonder rijbewijs door rijden.

Volgens VVN zijn de recidivisten inderdaad moeilijk te bereiken. "Met een BOB-campagne bereik je het totale publiek, maar niet de zware gebruiker. Die kampen met hele andere problemen, vaak psychisch van aard", zegt een woordvoerder van VVN.

Volgens de Vereniging van Verkeersslachtoffers is er een technische oplossing om de probleemdrinkers aan te pakken, het rijbewijsslot. "Je stopt je rijbewijs in een sleuf, je toetst een pincode in en als alles in orde is, start de auto", aldus bestuurslid Hans van Maanen. "In m'n vorig baan moest ik een bedrijfspasje gebruiken om een laptop op te starten. De technologie is er. Waarom gebruiken we die dan niet?"