De socialeprikbordsite Pinterest is de snelst groeiende website ooit. Wat is het geheim achter de enorme toename van gebruikers?

Pinterest is enorm populair. In een paar maanden tijd is het in de VS uitgegroeid
tot het populairste sociale netwerk na Facebook en Twitter.

Niets wees daar nog op in 2011. Het aantal gebruikers van Pinterest nam
gestaag toe, maar van razendsnelle groei was geen sprake, schrijft
technologiesite The Verge.

Integratie met Facebook

Totdat Pinterest integreerde met Facebook. Het bedrijf was één van de eerste
dat toegang had tot Facebooks Open Graph-systeem, waarmee handelingen vanaf
externe sites automatisch gedeeld worden op Facebook-timelines. Pinterest
ging van 6 miljoen actieve gebruikers op Facebook in januari naar 14 miljoen
in maart.

In april daalde het aantal actieve gebruikers echter naar 8 miljoen. Dat komt
waarschijnlijk doordat ‘pins’ niet meer automatisch op de Facebook Timeline
worden geplaatst.

Dat het Facebookverkeer terugloopt hoeft niet te betekenen dat het aantal bezoekers van Pinterest.com ook afneemt.
Pinterest kan Facebook hebben gebruikt om snel zieltjes te winnen. Nu de site bekender is, kan het bedrijf toe met een lager percentage Facebookverkeer.

Steroïden voor startups

Pinterest is niet de enige startup die razendsnel groot werd door integratie
met Facebook. Video-app Viddy zag het aantal gebruikers in een maand stijgen
met 25 miljoen. Concurrent SocialCam overtrof dat: 20 miljoen gebruikers
erbij in twee weken.

De Facebook-truc blijft niet onopgemerkt bij investeerders. “Dit spul is als steroïden voor startups”, stelt een bekende durfkapitalist op een bijeenkomst waar The Verge bij aanwezig was. “Als jij er geen gebruik van maakt, is het alsof je concurrenten valsspelen.”

Lange termijn-strategie

Facebook kan helpen om het aantal gebruikers te verveelvoudigen, waardoor de waarde van het bedrijf stijgt. Viddy was voor de integratie met Facebook relatief onbekend, maar is nu naar verluidt 300 miljoen dollar waard. Een bedrijfje snel laten groeien om te verkopen lijkt een goede strategie. Kijk naar de foto-app Instagram, die voor 1 miljard dollar werd overgenomen door Facebook.

Maar investeerders waarschuwen dat de strategie op de lange termijn niet rendabel is. “Het werkt goed om snel gebruikers te winnen, maar doet weinig om die te behouden”, zegt Fred Wilson van investeringsfonds Union Square Capital. “Ik zie Facebook-integratie als zoekmachine-optimalisatie. Je moet het doen. Het is een best practise. Maar het staat niet garant voor succes.”

Nieuwe verdienmodellen

De focus op groei betekent dat het opbouwen van een duurzaam, winstgevend bedrijf naar het tweede plan verdwijnt. “Wat we missen is innovatie rondom verdienmodellen”, stelt David Pakman van durfkapitaalonderneming Venrock.

De bedrijfjes die de meeste aandacht krijgen van de pers en investeerders zijn
die met exponentiële toename van gebruikers. Als je dat niet hebt, kan het
moeilijk zijn als startup, aldus Pakman. “Het is verleidelijk om al het
andere te vergeten, de kraan open te zetten en te optimaliseren voor groei.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl