Het Londense reclamebureau Wieden + Kennedy heeft het creatieve duo aangenomen dat via een succesvolle Kickstartercampagne alle reclameposters in een metrostation verving door foto’s van katten.

Katy Edelsten en Chloe Cordon haalden bijna 27.000 euro op voor hun campagne met de toepasselijke titel Citizens Advertising Takeover Service, afgekort tot CATS. Het metrostation Clapham Common werd twee weken lang volgehangen met kattenfoto’s in plaats van de gebruikelijke posters van adverteerders.

De actie is een idee van het creatieve gezelschap Glimpse. Oprichter James Turner hoopt dat vermiste katten door de posters sneller een nieuw baasje vinden, en dat mensen een positief gevoel krijgen van een metrostation, in plaats van dat ze aangespoord worden om dingen te kopen.

“Zou het niet fantastisch zijn om je geen zorgen te maken over de vakantie die je niet kunt betalen, de auto die je niet nodig hebt of het lichaam dat je niet hebt?”, aldus de Kickstarterpagina. “Stel je een wereld voor waarin een publieke ruimte je een ‘poesitief’ gevoel geeft.”

Onmiddellijk een klik

Cordon en Edelsten waren al aan de slag gegaan bij een ander Londens kantoor, 101, maar zijn nu aangenomen door Wieden + Kennedy. Creatief directeur Iain Tait bladerde toevallig door het portfolio van het duo toen hij in de jury zat van de Cream Awards, een prijs voor aanstormend creatief talent.

"Ik zag hun werk en heb ze onmiddellijk gemaild om te zeggen hoe goed ik het vond", zegt Tate tegenover Business Insider. "Tegelijkertijd heb ik een mail gestuurd naar mensen bij het reclamebureau met de vraag of we ze aan konden nemen. Ze kwamen langs, hebben een paar mensen ontmoet en er was onmiddellijk een klik."

Vijf kernwaarden

Volgens Tate heeft het reclamebureau Cordon en Edelsten niet alleen aangenomen vanwege de kattencampagne, maar belichaamde de actie de vijf kernwaarden van zijn bedrijf: een gezonde afkeer van reclame, het talent om met humor een punt te maken, bereid zijn om samen te werken, erkenning van de culturele waarde van katten, en de belangrijkste: het gewoon doen.

"Je ziet veel goede ideeën in de portfolio's van jonge creatievelingen, maar er zijn er te weinig die doorpakken en dingen voor elkaar krijgen", aldus Tate.