Hoe meer keuzemogelijkheden er zijn, hoe lastiger het wordt voor mensen om een keuze te maken.

Die conclusie trok de wereldberoemde psycholoog Barry Schwartz vijftien jaar geleden al in zijn boek De Paradox van Keuzes. Daarmee liet Schwartz de wereld definitief kennismaken met het begrip ‘keuzestress’. In een wereld waarin de mens steeds meer keuze heeft, is het blijkbaar steeds lastiger om de knoop door te hakken.

In de auto-industrie is het niet anders. Het is al moeilijk genoeg om een auto te kiezen die enigszins bij je past en binnen jouw budget valt – hoera, fiscale regels! – maar je car of choice uitrusten, kan minstens zo lastig zijn. Wil je adaptieve cruise control? Moet hij uitgerust zijn met Apple CarPlay? Wil je stoelverwarming? En wat voor stoelen wil je überhaupt? Sportstoelen? Lederen stoelen? Massagestoelen? Elektrisch verstelbare stoelen? Met zoveel variabelen ligt keuzestress op de loer, terwijl het uitzoeken van een nieuwe auto juist een feestje zou moeten zijn.

Minder keuzemogelijkheden

Idealiter zou je minder keuzemogelijkheden hebben. Maar zie dat maar eens door te voeren, zonder in te boeten aan opties. De oplossing blijkt voor autoproducenten even simpel als vernuftig: al die losse keuzes samenvoegen tot een aantal vooraf vastgestelde optiepakketten. Of uitrustingsniveaus, zo je wilt.

Sjoerd Knipping, commercieel directeur bij Kia Motors Nederland: “De keuze in opties is soms letterlijk te veel en dat geeft de zakelijke rijder keuzestress. Om die reden willen wij het onze zakelijke rijders juist makkelijker maken. Bij Kia kies je één uitrustingsniveau en wat erop zit, zit erop. Je hoeft niet nog eens dertig verschillende opties aan te klikken op een bestelformulier.”

Dat verdient nadere uitleg. Per model heeft Kia vier à vijf verschillende uitvoeringen, onder noemers als ComfortLine, DynamicLine en GT-Line. In feite totaalpakketten, waarbinnen Kia heeft geselecteerd welke toeters en bellen er allemaal op een uitvoering zitten. Hoe exclusiever de uitvoering die je selecteert, hoe rijker je auto is uitgerust.

Business-label

Voor de zakelijke rijder heeft Kia een extra slimmigheidje bedacht. Ruben Keuter, manager business strategy & product marketing bij Kia Motors Nederland, legt uit. “Vanaf dit jaar zijn verschillende DynamicLine-uitvoeringen ‘Business Approved’. Wij hebben geanalyseerd welke opties zakelijke rijders willen hebben op hun auto. Denk daarbij aan airconditioning, lichtmetalen velgen, navigatie met achteruitrijcamera en parkeersensoren achter. Is je auto ‘Business Approved’, dan heeft hij die opties.”

Lees ook op Business Insider

Om erachter te komen wat Nederlandse zakelijke klanten minimaal in hun auto willen hebben, keek Kia naar wat de concurrentie hun zakelijke rijders biedt en deed het merk onderzoek onder eigen vaste klanten in de vorm van een enquête. Keuter: “Daardoor hebben we de DynamicLine-uitvoering voor ieder model zo kunnen inrichten dat het precies voldoet aan wat de Nederlandse zakelijke rijder zoekt.”

Dat betekent niet dat iedere ‘Business Approved’ Kia exact hetzelfde is uitgerust. De Rio-rijder heeft namelijk andere wensen dan de e-Niro-rijder. De Rio is minder uitgebreid, met bijvoorbeeld een airco die je handmatig moet verstellen en een cruise control die niet adaptief is. Terwijl de e-Niro luxer is, met een volledig automatische airconditioning en adaptive cruise control.

Het interieur van de Ceed, in de Business Approved-uitvoering.

Met een aantal duidelijke uitrustingsniveaus waarbinnen automerken als Kia al hebben onderzocht wat de klant graag heeft, wordt keuzestress beperkt. Bijkomend voordeel bij dit soort pakketten is dat je op voorhand precies weet hoeveel je kwijt bent onder de streep.

Als je losse opties moet aanvinken, zie je immers pas na selectie van je wensen wat je moet betalen voor je gewenste uitrusting. Keuter: “Zo houden we het heel transparant. Voor iedere prijsstap die je maakt, zie je meteen wat je meer krijgt.”

Kiezen uit een waslijst aan opties is er dus niet meer bij, maar dat betekent niet dat er helemaal niks meer te kiezen valt. Keuter: “Accessoires die achteraf bij de dealer kunnen worden gemonteerd, zijn nog steeds optioneel. Dus als je een trekhaak wilt, dan kun je gewoon een trekhaak kiezen.”

Dit is het derde artikel uit de serie Duurzaam zakelijk rijden, mogelijk gemaakt door Kia. Kia is inmiddels uitgegroeid tot één van de vijf meest succesvolle automerken in Nederland, met bestsellers zoals de Kia Picanto, Rio, Niro en Sportage. Dankzij de unieke 7 jaar garantie en de geheel of gedeeltelijk elektrische uitvoeringen van diverse modellen, is het merk ook niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse duurzame zakelijk rijder.