• Alle HEMA-vestigingen zijn gesloten tijdens de lockdown. Daardoor lijdt de winkelketen per week 10 miljoen euro verlies.
  • De voorraden van december liggen grotendeels nog in de magazijnen en er kan niks meer bij. Daarom annuleert HEMA alle bestellingen bij leveranciers, blijkt uit een brief die in handen is van Trouw.
  • HEMA staat op het punt om te worden overgenomen door Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom. De deal moet in februari rond zijn.

Heel even leek HEMA door een slimme truc de tweede lockdown te kunnen omzeilen. De niet-essentiële warenhuizen waren toch open om essentiële producten als eten, drinken en verzorgingsproducten te kopen.

Maar het kabinet maakte daar al snel een einde aan. Alle vestigingen zitten daarom al vanaf 17 december potdicht.

Lees ook: Essentiële winkel of niet, weet jij het verschil? Doe de quiz!

De stilte in de winkelstraten merkt HEMA direct in de financiële resultaten. Het bedrijf lijdt 10 miljoen euro per week verlies door de strenge lockdown, zegt een woordvoerster tegen Trouw.

Acute geldnood is er niet, benadrukt de zegsvrouw. “Maar we denken wel na over de vraag: hoe dan? De voorraden voor december, gewoonlijk onze drukste maand, liggen er grotendeels nog.”

Daarom gaat het winkelbedrijf over tot actie. Alle bestellingen die het tot half april had lopen bij leveranciers zijn geschrapt, blijkt uit een interne brief die in handen is van Trouw.

Nieuwe bestellingen zitten er voorlopig niet in. En HEMA rekt de betalingstermijn voor al geleverde bestellingen op met dertig dagen.

Lees ook op Business Insider

Dat laatste heeft overigens te maken met de beperkte mankracht, stelt commercieel directeur Trevor Perren. Doordat veel mensen thuiswerken, kan HEMA minder facturen verwerken dan normaal.

HEMA-topman valt uit naar Albert Heijn om handdoekenactie

Hoewel HEMA naar eigen zeggen niet op omvallen staat, zorgt de lockdown toch voor spanningen bij de winkelketen. Dat bleek toen HEMA-topman Tjeerd Jegen afgelopen weekend uithaalde naar supermarkt Albert Heijn die wel gewoon open is.

Jegen was verbolgen over een handdoekenactie van de Zaanse grootgrutter. Klanten konden twee handdoeken voor de prijs van één halen bij de supermarktketen.

“Dit is blijkbaar retail solidariteit middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-food producten in de ramsj gooien”, schreef Jegen in een post op LinkedIn.

Lees ook: Emotionele uitval van HEMA-topman Tjeerd Jegen is verfrissend: CEO’s zouden vaker hun nek moeten durven uitsteken

Inmiddels is de ruzie bijgelegd, blijkt uit een nieuw bericht van Jegen op LinkedIn. “De kou is voor mij uit de lucht na een goed gesprek met Wouter Kolk”, schrijft de HEMA-topman. Kolk is CEO Europa en Indonesië van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn.

Jegen vervolgt: “Albert Heijn gaat vragen aan de collega supermarkten om terughoudend te zijn. Dit is een goed voorbeeld van samen optrekken in deze tijd!”

Overname door Jumbo-familie Van Eerd en Parcom

De lockdownperikelen komen aan de vooravond van een belangrijke stap voor HEMA. De winkelketen staat op het punt om te worden overgenomen door Jumbo-familie Van Eerd en investeerder Parcom.

Medio december is de bankfinanciering rondgekomen en het boekenonderzoek afgerond. De deal is waarschijnlijk in februari definitief in kannen en kruiken.

Lees ook: Van Brabantse groothandel tot supermarktimperium – hoe de familie Van Eerd van Jumbo een miljardenbedrijf maakte

Onder de familie Van Eerd moet HEMA zich weer meer op Nederland richten. De afgelopen jaren stak de winkelketen veel geld in buitenlandse avonturen in onder meer het Midden-Oosten, Mexico en Noord-Amerika.

“Uit Nederland, België en Frankrijk haalt HEMA 90 procent van zijn omzet”, zei Ton van Veen, de financieel topman van Jumbo, vorig jaar tegen de NOS. “Als je jaar op jaar verkoopdalingen hebt in die landen ga je die niet oplossen met avonturen in Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Daarmee zeg ik niet dat we dat gelijk stop gaan zetten, maar prioriteit ligt in het laten groeien van het HEMA-merk in thuismarkten.”

Lees meer over retail: