Heineken verkoopt zijn speciaalbier steeds meer via internet. De Nederlandse brouwer maakt bijvoorbeeld reclame voor Beerwulf, een internetwinkel voor speciaalbier, gefinancierd door Heineken, dat bier van Heineken verkoopt, maar vooral ook van andere merken.

“Daar geven we prioriteit aan. Vijf jaar geleden had je nog kunnen betwijfelen of je bier via internet kunt verkopen. Intussen zijn we tot de conclusie gekomen dat het voor de hand ligt,” zegt de marketingbaas van Heineken, Jan Derck van Karnebeek daarover donderdag in het FD.

Een belangrijke reden om in te zetten op internetwinkels is dat daar vaak maar één merk in het schap staat. Dat is een voordeel want het is vaak een ‘winner-takes-it-all-markt’, zegt Van Karnebeek. Als je eenmaal binnen bent, zit je wel stevig. En een toenemend aantal klanten van Heineken koopt via internetwinkels zoals Picnic, Deliveroo of Alibaba.

Veranderende biermarkt

Heineken heeft ook te maken met de opmars van ‘craftbeers’, speciaalbier van lokale brouwers. Nederland telde in 1980 slechts 13 brouwerijen. Inmiddels is de markt voor speciaalbier 10 procent van de totale biermarkt in Nederland.

Het is dus stilstaan of inzetten op andere markten dan de klassieke pils met een alcoholpercentage van 5 procent: cider, 0.0, en Radler. In marketingtermen ‘de niet-klassieke bierconsument’ en het ‘niet-klassieke biermoment’, stelt Van Karnebeek tegen het FD.

Heineken lanceerde nieuwe merken zoals H14 en H71, maar bijvoorbeeld ook een IPA onder het bestaande merk Brand, een dochtermerk van Heineken.

In Afrika verkoopt Heineken ‘brood in een flesje’. Met het verhaal dat het om ongefermenteerd bier gaat waarbij de vitaminen en koolhydraten zijn behouden, wordt het in de markt gezet in gebieden waar vers brood en zuivel ‘moeizaam zijn’, vertelt Van Karnebeek aan het FD.