Velen dromen ervan: geld verdienen als influencer op fotoapp Instagram. Ofwel: zo populair worden dat anderen gevoelig worden voor wat jij leuk vindt.

De vraag is of je het een echt ‘beroep’ kunt noemen, maar onder de generatie van millennials lopen er behoorlijk wat rond die even geen behoefte hebben aan het strakke kantoorleven en graag wat bijverdienen als influencer op Instagram.

Bedrijven spenderen steeds meer marketinggeld op de razend populaire fotoapp. Op jaarbasis gaat het al om zo’n 470 miljoen euro. En dat bedrag loopt naar verwachting op naar 5 tot 9 miljard euro in 2020, volgens prognoses van bureau Mediakix estimates.

Niches op Instagram

Adverteerders werken niet alleen met supersterren op Instagram. Er is ook een forse groep van zogenoemde  “micro-influencers”. Dat zijn Instagrammers met 50 duizend tot 200 duizend volgers, zo blijkt uit een recent portret over Instagrammers in The New Yorker van journalist Rachel Monroe

Monroe bracht een week door met Emily King en Corey Smith, een duo dat rondreizen en werken combineert en daarvan verslag doet op hun Instagram-account Where’s My Office Now. Ze hebben bijna 150 duizend volgers.

Op Instagram kun je het stelletje volgen. Ze trekken met hun hond in een Volkswagenbusje langs pittoreske plekken. Daarbij bezoeken ze prachtige berggebieden en adembenemende stranden.

Pakweg 150 duizend volgers op Instagram oogt niet extreem veel. Maar Instagrammers zoals King en Smith, die kunnen bogen op een redelijk aantal trouwe volgers, zijn voor sommige adverteerders interessanter dan Instagrammers met méér dan 1 miljoen volgers. Want vaak is er bij dit soort kleinere Instagram-accounts meer interactie en binding met de fans.

Journalist Monroe legt uit:

“Het aanprijzen van producten door beroemdheden is natuurlijk niet nieuw. Maar marketing via influencers gaat verder dan dat. Het gaat ook om tiener-fashionistas, drone-fanaten en fotogenieke honden. Adverteerders werken juist met mensen zoals Smith en King omdat het geen klassieke beroemdheden zijn. Ze zijn aantrekkelijk voor merken, omdat ze een sterke emotionele band met hun volgers hebben.”

Van minder dan 1.000 tot 8.000 euro per post

Als het gaat over de absolute top onder de influencers op social media, dan kunnen de inkomsten omgerekend 10 duizenden euro’s per reeks zijn. Dat gaat over Instagrammers met een paar miljoen volgers, zoals Jack Morris and Lauren Bullen. Die verdienen tonnen per jaar en krijgen tot ruim 8.000 euro per post, met hun wereldreizen die ze vastleggen met schitterende foto’s.

Kijk hier voor het portret van top-Instagrammers Morris en Bullen op Business Insider.

Voor Instagrammers met een meer bescheiden fanclub, zoals King en Smith, gaat het om omgerekend ongeveer 470 euro tot 1.400 euro per gesponserde post.

King en Smith zijn overigens behoorlijk kieskeurig ten aanzien van de bedrijven waar ze mee in zee gaan (“Elke dollar telt voor ons als een stem”, zei King tegen The New Yorker).

Het gaat wel steeds beter. In de eerste twee maanden van 2017 kreeg het stel voor 10 duizend dollar aan boekingen van adverteerders binnen, terwijl ze over heel 2016 18 duizend dollar ophaalden.

Per post krijgen ze enkele duizenden likes. Niet geheel toevallig schiet het aantal likes fors omhoog als King zich in een bikini of half-naakt laat fotograferen. Journalist Monroe schrijf hierover:

“King liet de meest succesvolle post zien met meer dan 8.000 likes. Op de foto is ze achter in het busje te zien op het uitgeklapte bed. Ze kijkt weg van de camera, terwijl ze een laken tegen haar borst houdt en haar blote rug toont. De op één na meest populaire post: King die in bikini op de bumper van het busje staat. De op twee na meest populaire post: King in bikini die citroenen in stukjes snijdt.”

“‘Mensen willen mooie locaties zien”, aldus King.

“Ze willen Emily in een bikini zien, of een zonsondergang, of het busje”, geeft haar partner Smith aan. “Emily die wakker wordt in het busje met de hond, daar zijn ze ook dol op.” (…) “Het is authentiek en een beetje melancholisch. Het gaat ook om vrouwelijk naakt. Als ik op zo’n foto sta, krijg ik drieduizend likes.”

#vanlifequestions How do we maintain a comfortable temperature in the van? We have a Propex heater, chase the sunshine, wear warm layers, and sometimes house sit. Our dashboard heater is currently broken and we do not have AC. Honestly, vanlife is sometimes uncomfortable. ☵ Discomfort keeps us learning and growing. If we can choose happiness as we move through what we perceive as uncomfortable, we can do anything. ☵ I wonder if a key to aligning with our true, wild self is the integration of comfort and discomfort; surrendering to that which we cannot change, while changing that which we can for the better. ☵ What has discomfort taught you?Thank you for the question @durksterrr @theangelpoower @senodamarjati @co_rad @hosannairene

A post shared by Emily + Corey + Pup Penny Rose (@wheresmyofficenow) on

Lees het volledig verhaal in The New Yorker »