Hardt Hyperloop heeft 1,25 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Dat maakte de startup uit Delft donderdag bekend.

Het geld is bedoeld om de hyperlooptechnologie van het bedrijf verder te ontwikkelen op het testtraject in Delft. Ook werkt Hardt samen met de overheid om in Flevoland een testbaan van de grond te krijgen.

Het idee voor de hyperloop komt uit de koker van Elon Musk, de ondernemer achter elektrische autobouwer Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

De hyperloop moet een soort buizenpost voor mensen worden. Capsules zweven door middel van magneten in een buis die bijna vacuüm is getrokken. Door de verminderde luchtweerstand moeten uiteindelijk snelheden van meer dan 1.000 kilometer per uur kunnen worden gehaald. Een trip van Amsterdam naar Parijs duurt dan maar een half uur.

Verschillende bedrijven, waaronder het Amerikaanse Hyperloop One en het Nederlandse Hardt, werken aan de technologie. Hardt komt voort uit het studententeam van de TU Delft, dat een jaar geleden de prestigieuze ‘SpaceX Hyperloop Pod Competition’ in Californië won.

Bij de startup werken inmiddels twintig mensen. Hardt haalde in februari 2017 al 600.000 euro op bij de NS en het regionale investeringsfonds UNIIQ, nu komt daar nog eens bijna 1,3 miljoen euro bovenop.

Investeerders zijn onder meer het duurzame energiefonds Enfuro Ventures, Exact-oprichter Paul van Keep en profvoetballer Gregory van der Wiel. "Van Keep brengt echt ondernemerservaring met zich mee, Van der Wiel biedt exposure en Enfuro onderstreept het duurzaamheidsaspect", zegt CEO Tim Houter tegen het Financieele Dagblad.

De komende jaren is Hardt bezig met het testen van de technologie. Houter denkt in 2021 de infrastructuur voor de hyperloop te kunnen gaan bouwen. "Het is minder ingewikkeld om de ruimte te vinden voor de aanleg van de infrastructuur van de hyperloop dan van een trein", zegt hij tegen MT. "We kunnen de buis namelijk zowel onder de grond bouwen als boven de grond."

LEES OOK: Het idee voor de hyperloop bestaat al veel langer dan Elon Musk leeft: de geschiedenis gaat terug tot de 17de eeuw