Hardt Hyperloop uit Delft heeft 5 miljoen euro opgehaald bij investeerders. Dat maakte de startup uit Delft woensdag bekend.

Het geld is bedoeld om de hyperlooptechnologie van het bedrijf in Europa verder te ontwikkelen. Hardt Hyperloop wil in Delft een testtraject bouwen.

Het idee voor de hyperloop komt uit de koker van Elon Musk, de ondernemer achter elektrische autobouwer Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

De hyperloop moet een soort buizenpost voor mensen worden. Capsules zweven door middel van magneten in een buis die bijna vacuüm is getrokken. Door de verminderde luchtweerstand moeten uiteindelijk snelheden van meer dan 1.000 kilometer per uur kunnen worden gehaald. Een trip van Amsterdam naar Parijs duurt dan maar een half uur.

Verschillende bedrijven, waaronder het Amerikaanse Hyperloop One en het Nederlandse Hardt, werken aan de technologie. Hardt komt voort uit het studententeam van de TU Delft, dat begin 2017 de prestigieuze ‘SpaceX Hyperloop Pod Competition’ in Californië won.

Bij de startup werken inmiddels twintig mensen. Hardt haalde in februari 2017 al 600.000 euro op bij de NS en het regionale investeringsfonds UNIIQ. En vorig jaar kwam daar 1,3 miljoen euro bij, onder meer van Exact-oprichter Paul van Keep en profvoetballer Gregory van der Wiel.

Nu is het InnoEnergy dat de portemonnee trekt. Het fonds voor duurzame energie steekt 5 miljoen euro in de Delftse startup.

"InnoEnergy maakt hiermee duidelijk dat de ontwikkeling van de hyperloop in een nieuwe fase is belandt", aldus CEO Tim Houter tegen het Financieele Dagblad. "Het benadrukt tevens het belang en de urgentie om te investeren in de ontwikkeling van een schoner en beter alternatief voor transport over lange afstanden."

Ook zijn nieuwe partners toegetreden tot de ontwikkeling van de hyperloop. DB Engineering & Consulting, Continental en Engie Laborelec hebben zich gevoegd bij een eerder opgezet consortium van BAM, Tata en IHC.

LEES OOK: Het idee voor de hyperloop bestaat al veel langer dan Elon Musk leeft: de geschiedenis gaat terug tot de 17de eeuw