In het dagelijks leven is hij architect bij BLM in Enschede, in zijn vrije tijd ontwerpt Hans Beeftink bordspellen.

Nu heeft de 54-jarige ondernemer een hit te pakken. Zijn spel Vortex is al 6.000 keer verkocht en distributeurs over de hele wereld hebben interesse.

“We hebben drie gegadigden voor distributie in Turkije, vier in Israël en zes in Korea”, zegt Beeftink tegen het regionale dagblad Tubantia. “Dat wordt nog een hele puzzel om steeds de beste voor ons uit te kiezen.”

Hoe werkt Vortex? Het zeshoekige bord bestaat uit negentien draaischijven die elkaar overlappen. Door ze op te tillen en te draaien kun je gekleurde driehoekjes verplaatsen over het bord. Het geheel heeft wel iets weg van het raderwerk van een klok.

Er is niet een manier om het spel te spelen; Vortex is een verzamelnaam voor de spellen die je met het bord kunt spelen. Bij de standaarduitvoering, die te koop is voor 39,95 euro, worden er vier varianten meegeleverd.

Zo is er Crossing, waarbij het doel is om zo snel mogelijk jouw driehoekjes naar de overkant te verplaatsen. Bij Cat & Mouse moet je als denkbeeldige muis langs een viertal katten komen en Solitary is een eenpersoons puzzelspel dat doet denken aan de bekende Rubiks kubus.

Beeftink wil later met uitbreidingssets meer spelvarianten toevoegen.

Lees ook op Business Insider

Bekijk de onderstaande video om te zien hoe Vortex werkt.

Ruim twee jaar geleden zet Beeftink de eerste schetsen van Vortex op papier. Hij benadert de hogeschool Saxion in Enschede, die over 3D-printers beschikt, om zijn idee om te zetten in een werkend prototype. Via crowdfunding haalt hij vervolgens geld op om het spel te ontwikkelen.

Maar voor serieproductie heeft hij meer kapitaal nodig. De bevriende projectontwikkelaar John Kuipers uit Deventer biedt uitkomst. De mannen richten spellenbedrijf Tactrics op; elk hebben ze 50 procent van de aandelen.

“Ik heb wel even moeten nadenken of ik dat wilde, want je geeft toch iets uit handen”, zei Beeftink onlangs tegen Magazine 074. “Maar alles alleen doen was geen optie.”

Chinese fabrikant

Januari 2016 toont Beeftink zijn geesteskind voor het eerst aan de wereld op een speelgoedbeurs in Neurenberg. Sindsdien loopt het storm. Distributeurs staan in de rij om met Beeftink en Kuipers in zee te gaan.

Het duo sloot onlangs een deal met een Chinese producent om Noord-Amerika en Azië te bedienen. Op termijn denkt Beeftink meer dan 100.000 spellen te verkopen.

De mannen hebben een duidelijke taakverdeling. Beeftink is de verkoper die zijn spel aan de man probeert te brengen bij inkopers, Kuipers richt zich op logistieke zaken zoals de levering van de spellen.

Of zoals Beeftink het zegt tegen Magazine 074: “Hij haalt nu de kastanjes uit het vuur, terwijl ik de leuke dingen mag doen.”

LEES OOK: Twee Friezen cashen zo’n 100 miljoen euro met de verkoop van hun webshop