• Het grootste hybride schip ter wereld moet vanaf 2024 gaan varen tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
  • Brittany Ferries heeft twee van de drie hybride schepen gecharterd die voor StenaRoRo worden gemaakt.
  • De 11MWh batterij is ongeveer het dubbele van de batterij die door andere schepen wordt gebruikt, aldus het bedrijf.
  • Lees ook: Deze oplaadboeien kunnen schepen van op zee opgewekte elektriciteit gaan voorzien

Rederij Brittany Ferries, die vaart tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, neemt vanaf 2024 het naar eigen zeggen grootste hybride schip ter wereld in gebruik. De rederij heeft twee van de drie nieuwe hybride schepen gecharterd die momenteel worden gebouwd voor StenaRoRo.

Uitgerust met een batterij van 11 megawattuur, is de batterijcapaciteit “ongeveer het dubbele” van die op andere schepen, stelt het bedrijf op de eigen website.

De eerste veerboot, die de naam Saint Malo draagt, moet in 2024 worden opgeleverd. Deze zal varen tussen de Britse haven Portsmouth en de Franse stad waarnaar hij is vernoemd. De andere, nog naamloze boot, die tussen Portsmouth en de Franse haven Caen zal varen, komt “kort daarna” in de vaart.

Net als de technologie die in hybride auto’s wordt gebruikt, combineert een hybride systeem conventionele fossiele brandstoffen, zoals diesel, met elektrische aandrijving. Hoewel de technologie nog steeds vervuilend is, is het een belangrijke stap in de richting van de commerciële toepassing van volledig elektrische schepen.

De veerboten zullen de efficiëntie verbeteren tijdens het varen. Hiervoor gebruiken ze meerdere systemen die het energieverbruik optimaliseren. In totaal maken ze een verbetering van 15 procent in broeikasgasemissies mogelijk in vergelijking met diesel, aldus de veerbootdienst.

"Dankzij de omvangrijke accu's kunnen de schepen op vol vermogen varen en zowel de schroeven als alle turbines gebruiken om emissievrij in en uit havens te manoeuvreren, zelfs bij slecht weer", aldus CEO Hakan Agnevall van Wärtsilä, het bedrijf dat de accu's produceert. Het schip kan de batterijen opladen terwijl het aangemeerd ligt, aldus Agnevall.

Net als andere transportsectoren, staan scheepvaartbedrijven wereldwijd onder druk om hun koolstofuitstoot en impact op het milieu te verminderen. Volgens de International Energy Association was de wereldwijde scheepvaart in 2020 goed voor ongeveer 2 procent van de energiegerelateerde CO2-emissies.

LEES OOK: Rotterdamse startup Tanaruz bouwt binnen twee dagen een 4,5m lang plezierjacht van €15.000 – dit is hun geheim