Als er een ding is waar de topman van sanitairfabrikant Grohe een hekel aan heeft, is het waterverspilling. Duurzaamheid staat dan ook hoog op de agenda van de Duitse fabrikant van onder meer keukenkranen en douchesets.

“Maar we willen niet dat onze klanten ongemakkelijk worden van water”, lacht bestuursvoorzitter Michael Rauterkus (51). “Grohe draait juist om het genieten ervan.”

De topman vertelde onlangs in Amsterdam aan Business Insider hoe hij in zijn dagelijkse routine zelf de balans houdt tussen deze twee belangrijke peilers van zijn bedrijf.

Liefst douchen in de tuin

Rauterkus staat elke dag op tussen half zes en zes uur ’s ochtends. Als CEO van een bedrijf met een omzet van zo’n 1,5 miljard euro dat producten verkoopt in meer dan honderdvijftig landen, begint zijn dag al vroeg. “In Japan zijn ze al wakker als ik opsta, hè?”, zegt hij. Sinds 2014 is Grohe onderdeel van de Japanse Lixil Group.

Als er al te geen dringende zaken zijn begint Rauterkus aan zijn dagelijkse looprondje van een half uur. Dan komt het eerste moment van de dag waarop hij water gebruikt: zijn douche.

Het liefst gebruikt Rauterkus zijn regendouchekop (van Grohe) die hij in de tuin heeft. “Een prototype”, lacht de CEO. “Een van de voordelen van de baas zijn.” Maar vooral leuk in de zomer.

Hij doucht toch meestal binnen. Maximaal tien minuten, eerst heet en dan koud. “Ik moet wakker worden.”

Gruwen van verspilling in Brits hotel

Rauterkus laat het water doorlopen als hij zijn rijke bos haar inzeept en zich scheert, geeft hij toe. De CEO voelt zich er niet slecht over, want met behulp van zijn Smart Control thermostaat is zijn water binnen 0,2 seconden op temperatuur.

“Ik was laatst in een hotel in de Londense wijk Notting Hill. In de badkamer zag ik twee knoppen voor het water.” Dat zou verboden moeten zijn, buldert de topman. “Hier wordt het meeste water en energie verspild: het vinden van de juiste temperatuur!” In het Verenigd Koninkrijk verbruiken consumenten mede daardoor zo’n 150 liter water per dag.

In Duitsland ligt het gemiddelde waterverbruik per persoon een stuk lager op 122 liter per dag. En in Nederland is dat ongeveer 120 liter per dag.

Dat Nederlanders relatief zuinig omspringen met water, is niet vreemd volgens de topman. “Nederland is onze grootste markt voor thermostaten.”

Rauterkus geeft toe dat zijn gezin iets meer water verbruikt dan het gemiddelde Duitse huishouden. Deels is dat te wijten aan zijn eigen hydrofilie, maar vanwege de aanwezigheid van een puber. “Die doucht veel te lang, neemt ’s ochtends een bad en ja hoor ’s avonds ook.”

Huis vol met de laatste snufjes

Om 7 uur 's ochtends drinkt Rauterkus “wel vijf espresso’s”, lacht hij. Allemaal netjes afgemeten in het koffieapparaat. En als hij thee drinkt – om even bij te komen van al die shots cafeïne - vult hij zijn mok met de GROHE Red: een waterkraan die kokend water levert. Bij voorkeur neemt hij dan groene thee.

Zijn huis is een grote reclame voor Grohe, vertelt Rauterkus met trots. Net zoals de twee andere bestuursleden van het internationale miljardenbedrijf worden de laatste prototypes geïnstalleerd in zijn huis. “Wij zijn het moeilijkste testpubliek.”

Bijzonder blij is de topman met een van de nieuwere vindingen van Grohe: de Senseguard. Een slimme sensor die beginnende waterlekken kan registreren. Niet alleen kan dit veel water besparen, maar ook verzekeraars de nodige hoofdpijn schelen. “In Duitsland barst er iedere seconde een pijp; in Europa zijn er ieder jaar vijf miljoen lekken.” Duurzaamheid begint bij de basics van watervoorzieningen.

Na zijn espresso’s zit de Duitser ruim voor achten op kantoor. Meestal twee dagen, de rest van de week is hij op reis. Zoals afgelopen december op het World Architecture Festival in Amsterdam, waar GROHE de International Water Research Prize ter waarde van tienduizend pond uitreikte. Die ging naar een groep Peruaanse studenten met een innovatief project voor waterbeheer in het Amazonegebied.

Rauterkus’ dagen staan in het teken van vergaderingen, gesprekken en het evangelie verkondigen van duurzaam genieten van water.

Geen waterflesjes op kantoor

Rauterkus ziet Grohe allang niet meer als een simpele kranenmaker, maar als een 'water-enhancing digital company'. Simpel gezegd: slimme technologie wordt geïntegreerd in waterapparatuur, waarmee het waterverbruik veel makkelijker bij te houden is en bewust waterverbruik wordt gestimuleerd.

Op het hoofdkantoor in Düsseldorf staat gezondheid, naast duurzaamheid, hoog op de kalender. Voor elke medewerker worden karaffen neergezet met een liter water. Precies afgemeten, gewoon of bruisend, met behulp van het GROHE Blue systeem. Dit koelt en filtert volgens de CEO water totdat het de kwaliteit van mineraalwater krijgt. Rauterkus: “Waarom een plastic flesje kopen als dat niet hoeft?”

Grohe maakt het werknemers makkelijk dat niet te doen, voegt de woordvoerder toe die Rauterkus begeleidt in Amsterdam. Ze vertelt over hoe de karaffen in de zomer ’s ochtends gevuld worden met citroenen en Grohe zo het kantoorleven een beetje laat voelen als een dag in het park.

Niet alleen het huis van Rauterkus zit vol met de laatste technologie van Grohe. Ook de fitnessruimte in het hoofdkantoor. Twee keer per week sport de CEO daar aan het eind van de dag met een personal trainer, waarna gedoucht kan worden met dezelfde prototypes als in het huis van de topman.

“Onze werknemers douchen op kantoor overigens niet langer dan thuis”, lacht Rauterkus. “Die zijn daar gelukkig te druk voor.”

LEES OOK Overstappen van cv-ketel naar warmtepomp: heeft jouw huis daar wel genoeg ruimte voor?