• In bijna alle Nederlandse regio’s was de economie in het derde kwartaal weer compleet hersteld van de coronacrisis, zo stelt het CBS.
  • De uitzonderingen zijn de regio’s ‘Overig Groningen’ – vrijwel de hele provincie met uitzondering van de regio rond Delfzijl – en de Haarlemmermeer.
  • De totale Nederlandse economie was 2,3 procent groter dan in 2019.
  • Lees ook: Nederlandse consument stuk somberder: hoge inflatie remt de kooplust

In de meeste Nederlandse regio’s was de economie in het derde kwartaal weer volledig hersteld van de coronacrisis, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Alleen in wat het statistiekbureau Overig Groningen noemt, vrijwel de hele provincie met uitzondering van de regio rond Delfzijl, en in de Haarlemmermeer (de regio waar Schiphol onder valt) is de economie nog kleiner dan voor de coronapandemie.

Die krimp is te verklaren door de teruggebrachte gaswinning in Groningen en de klap die de luchtvaartsector kreeg in de Haarlemmermeer. In die laatste regio, waar luchthaven Schiphol ligt, is de economie nog altijd 9 procent kleiner. In Groningen gaat het om een krimp van 2 procent. Als de gaswinning daar buiten beschouwing was gelaten, groeide de economie in de noordelijke provincie met 5 procent.

De totale Nederlandse economie was 2,3 procent groter dan in 2019. Regio’s met veel industrie kende de sterkste groei. Het gaat bijvoorbeeld om IJmond, waar Tata Steel gevestigd is, en Zeeuws-Vlaanderen met het industriegebied rond Terneuzen. Beide regio’s gingen zo’n 7 procent vooruit sinds 2019. Ook de regio rond Eindhoven, waar de economie met 5 procent groeide, deed het goed. De economie van de regio Amsterdam is qua omvang het grootst.

Lees ook: Nederlandse industrie kampt met fors hogere prijzen: plus van ruim 20% in oktober

In het derde kwartaal waren het vooral eerder zwaar getroffen sectoren als horeca en reisbemiddeling die zorgden voor groei. Ook informatie en communicatie en zakelijke dienstverlening namen toe.

LEES OOK: Winstmarge op ‘dozen schuiven’ is extreem laag – doorvoer wel goed voor bijna de helft van Nederlandse export van €843 miljard