• In coronajaar 2020 profiteerden webwinkels van uitzonderlijke sterke groei.
  • Ook dit jaar groeit de omzet van webwinkels naar verwachting met zo’n 25 procent, volgens het economisch bureau van ING.
  • Veel winkels met fysieke vestigingen hebben afgelopen jaar extra geïnvesteerd in het online verkoopkanaal.

In coronajaar 2020 profiteerden webwinkels van uitzonderlijk sterke groei. Dit jaar zal de groei minder zijn, maar nog altijd gaat het om een plus van 25 procent in omzet.

Dat stelt het Economisch Bureau van ING in een dinsdag verschenen prognose voor de detailhandel.

Volgens ING zal de totale omzet van de winkelbedrijven dit jaar met 1,5 procent groeien, na een plus van 6 procent vorig jaar.

Tegenover de impact van de winkelsluitingen op non-foodwinkels stond een flinke toename van winkels die levensmiddelen verkopen, omdat ook de horeca op slot moest. Dit jaar zal de foodretail het met een kleine min in de omzet moeten doen vergeleken met het voorgaande jaar.

Online winkels trekken de kar bij detailhandel

De groei van de detailhandel komt volledig voor rekening van het online segment dit jaar. Na de stijging van de online verkopen met 43,5 procent in 2020, rekenen de economen van ING voor dit jaar op een plus van 25 procent.

Volgens ING hebben veel non-foodwinkels tijdens de lockdown geïnvesteerd in onlineverkopen. Dit is terug te zien in de verwachte groei dit jaar, als je kijkt naar het verschil tussen zogeheten ‘multichannel’-winkels met zowel fysieke winkels als een online verkoopkanaal en de pure webwinkels.

Voor de multichannel-winkels voorzien de economen van ING dit jaar 35 procent groei, tegen 15 procent voor de pure webwinkels.

Lees ook op Business Insider

Van de totale online omzet bij de non-foodwinkels komt 60 procent voor rekening van pure webshops zoals bol.com, Coolblue, Amazon en Wehkamp.

De economen van ING verwachten dat het aantal webshops begin volgend jaar het aantal fysieke non-foodwinkels overtreft. In 2020 groeide het aantal webshops met 28 procent en sloot 1 procent van de fysieke winkels.

Bij een groei van het aantal webshops met 10 procent dit jaar en opnieuw een sluiting van 1 procent van de fysieke winkels komt het aantal webshops begin 2022 uit op 70.000, tegen 65.500 fysieke winkels.

LEES OOK: Nieuwe Europese btw-regels voor webshops per 1 juli: hier moet je als ondernemer op letten