Het moederbedrijf van Google, Alphabet, voert overnamegesprekken met Fitbit, meldt persbureau Reuters. Dat Amerikaanse bedrijf maakt fitnesstrackers en smartwatches.

Volgens Reuters heeft Google een bod gedaan op Fitbit, maar is het nog onduidelijk of het tot een deal komt. Het aandeel Fitbit schoot gelijk 38 procent omhoog toen het nieuws bekend werd.

Met een eventuele overname zou Google eindelijk echt voet aan de grond krijgen op de markt voor smartwatches. Hoewel Google op het gebied van smartwatches al de samenwerking zocht met bedrijven als LG door software te leveren voor hun horloges, is het nog niet gelukt een substantieel marktaandeel te veroveren met eigen producten.

Google heeft de laatste jaren met zijn Pixel-lijn al stevige stappen gemaakt op hardwaregebied. Een overname van Fitbit zou een flinke sprong voorwaarts zijn. Fitbit en Google hebben nog niet gereageerd op vragen van Business Insider over een mogelijke overname.

Fitbit is de afgelopen jaren steeds meer gaan doen dan het ontwikkelen van hardware, bijvoorbeeld met diensten als Fitbit Premium dat voor een tientje per maand dieper inzicht geeft in de gezondheid en fitheid van de dragers van hun horloges.

Hoewel Fitbit nog altijd een grote naam is in de wereld van fitness en smartwatches heeft het de afgelopen jaren te kampen met toenemende concurrentie van vooral Apple en Samsung. Apple is marktleider met een marktaandeel van 35,8 procent, voor Samsung met een marktaandeel van 11,1 procent, blijkt uit recente cijfers van Counterpoint Research. Fitbit staat op de vierde plaats met een wereldwijd marktaandeel van 5,5 procent.

De wederzijdse voordelen van een overname

Hoewel nog niet duidelijk is of de overnamegesprekken zullen leiden tot een deal, is de logica achter de overname volkomen helder. De grootte van Google en de schaal waarop het technologiebedrijf opereert, kan Fitbit helpen de strijd met Apple en Samsung op te voeren.

En het design van de Fitbit en de almaar verdere ontwikkelingen van aan gezondheid gerelateerde 'wearables' geeft Google toegang tot een markt waar het nog grotendeels afwezig is. Voordat Google in 2016 zijn eerste Pixel-telefoon presenteerde, had het al wel een eigen smartwatch ontwikkeld. Maar die is nooit op de markt gekomen, schreef Nick Bastone eerder al eens voor Business Insider.

Deze overname zou een belangrijke nieuwe stap zijn in de smartwatchstrategie van Google. Vorig jaar veranderde de techreus de naam van de software voor smartwatches van Android Wear in Wear OS, om het breder in de markt te zetten. Met de overname zou Google bewijzen net zo serieus te opereren op de markt voor smartwatches als het doet op het gebied van smartphones.

Financieel directeur Ruth Porat van moederbedrijf Alphabet wilde bij de presentatie van de kwartaalcijfers later op de dag geen commentaar geven op "geruchten" in de markt rond Fitbit.

Flinke omzetgroei voor Alphabet

Alphabet maakte maandagavond bekend zijn omzet in het derde kwartaal flink te hebben opgevoerd. Wel viel de winst van het moederbedrijf van Google lager uit. De totale omzet was 20 procent hoger dan vorig jaar en kwam uit op 40,5 miljard dollar, vooral dankzij hogere inkomsten uit mobiele advertenties via Google en YouTube en clouddiensten.

De nettowinst zakte van ruim 9 miljard dollar naar 7 miljard dollar, maar Alphabet heeft dan ook meer geld uitgegeven aan personeelskosten, marketing, onderzoek en ontwikkeling.

Topman Sundar Pichai van Google zei zeer tevreden te zijn over de prestaties van het afgelopen kwartaal, maar beleggers zetten het aandeel nabeurs lager.

LEES OOK: Het scherm van de nieuwe Apple Watch Series 5 is een hele verbetering, maar de Series 4 hoef je hiervoor niet in te ruilen