Het wordt ook wel ’typosquatting’, tikfoutkraken, genoemd: het bewust opkopen
van domeinnamen die verdacht veel op een echt internetadres lijken. Een
tikfout is snel gemaakt en veel internetters belanden zo op een verkeerde
website.

Gehaaide internetondernemers kopen deze internetadressen op en zetten de sites
vol advertenties.

‘Google vangt half miljard’
Google’s advertentiedienst Adsense is een makkelijke manier om reclame op
zo’n ’tikfoutsite’ te plaatsen. Twee Harvard-onderzoekers schatten dat
Google jaarlijks 497 miljoen dollar (368 miljoen euro) opstrijkt met het
aanbieden van reclame op deze typosquatsites.

Dat schrijft techwebsite The
Register
.

Van de 3.264 best bezochte .com-websites ter wereld, bestaan er zeker 938.000
sites die typosquatten – sites die lijken op de 3.264 officiële webadressen.
Dat schatten onderzoekers Ben Edelman en Tyler Moore.

Van de 938.000 nepsites zou 57 procent Google-advertenties bevatten. Deze
leveren Google jaarlijks naar schatting bijna een half miljard dollar op.

Misleiding
Websites die op een misleidende manier gebruik maken van een merk of bekende
naam, zijn officieel verboden in de VS, zo schrijft The Register. Google
zelf zegt niet mee te werken aan misleidende websites en reclames weg te
halen als blijkt dat een webadres een tikfoutsite blijkt te zijn.

Onderzoeker Edelman is overigens geen groot fan van Google. Eerder begon hij
samen met een aantal juristen een rechtszaak tegen Google wegens het
meewerken aan typosquatting.

Lees ook:

Chinese na-aper Goojje duikt op naast Google

Spelfout op Chileense munt kost 'Muntbaas' zijn baan

Tikfout in aangifte: altijd alles aan de fiscus
terugbetalen?

Google wil reclameborden verhuren in Street View

De tentakels van Google

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl