Begin deze maand meldde Google dat het beveiligingssysteem Nest Secure een update zou krijgen. Gebruikers konden voortaan via het systeem de virtuele assistent van het techbedrijf, de Google Assistent, activeren.

Dat was even schrikken, want gebruikers van de Nest Secure wisten tot op dat moment niet dat er überhaupt een microfoon in het apparaat zat.

Het bedrijf had nooit gemeld dat er een microfoon in de Nest Guard zit. De Nest Guard is het basisstation van het systeem, waar je je beveiligingscode op kunt intypen of je sleutelhanger tegenaan kunt houden om het alarmsysteem van je huis uit te schakelen.

Tegenover Business Insider zegt een woordvoerder van Google nu dat het bedrijf “een fout” heeft gemaakt. “Het was nooit de bedoeling dat het geheim zou zijn dat er een microfoon in het apparaat zit, dus we hadden het tussen de specificaties moeten zetten. Dat was een foutje aan onze kant”, zegt de woordvoerder.

Nest Guard

Foto: Nest Guard

Volgens Google heeft "de microfoon nooit aan gestaan en moest die specifiek geactiveerd worden". Het bedrijf meldt dat de microfoon ooit in de Nest is ingebouwd om uiteindelijk nieuwe beveiligingsfuncties te kunnen toevoegen. Het zou bijvoorbeeld handig zijn als het apparaat het kan horen als iemand een ruit ingooit.

Maar zelfs als de microfoon alleen in het apparaat is gezet om toekomstige updates te ondersteunen, zoals de integratie met de virtuele assistent, komt dit nieuws naar buiten op een voor Google nogal onhandig moment. Consumenten kijken steeds wantrouwiger naar hoe de grote techbedrijven omgaan met hun privacy.

In Nederland hoeven gelukkig weinig consumenten zich zorgen te maken om hun privacy - niet in dit geval, althans. De Nest Guard is nog niet in Nederland te koop. Voor zover bekend zit er geen microfoon in de thermostaat van Nest, die wel in Nederland beschikbaar is. De brandmelder, de Nest Protect, heeft er wel een. Daarmee kan de brandmelder tijdens tests horen of het alarm wel echt afgaat.

Lees meer: