Het mobiele web en mobiele apps zijn voor adverteerders twee verschillende werelden. Als je met je smartphone mobiele webpagina’s bezoekt, zien adverteerders je als een ander persoon dan wanneer je apps gebruikt.

De zoekgegevens van browsen en de gegevens uit apps worden niet aan elkaar gekoppeld. Het is daarom lastig voor adverteerders van Googles advertentienetwerk AdMob om de advertenties af te stemmen op een specifiek persoon. Hij mist immers informatie over diegene.

Google komt daarom nu met een advertentie-volgsysteem. Daarmee kunnen adverteerders hun reclames beter afstemmen op het individu. De zoekgigant gaat de cookies voor de mobiele webomgeving aan een nieuw soort cookie koppelen. Zo wordt de gebruiker ook herkend als hij een browser opent.

Meer mobiele advertenties

Volgens marketingnieuws-website AdAge heeft Google bevestigd met het plan bezig te zijn. In het nieuwe systeem wordt persoonlijke informatie niet gebruikt en kunnen gebruikers ook aangeven dat ze niet gevolgd willen worden. Een aantal bedrijven gaat de komende tijd deelnemen aan een proef. Het is nog niet bekend wanneer het systeem voor iedereen beschikbaar is.

Het is voor Google van groot belang om de advertentietechnologie af te stemmen op het gebruik van mobiele apparaten. Dit jaar komt de helft van Googles advertentieomzet uit mobiele reclames, schat onderzoeksbureau eMarketer.

Hoewel consumenten op 1 apparaat met het nieuwe systeem van Google goed gevolgd kunnen worden, is het nog niet mogelijk om een gebruiker op verschillende apparaten te herkennen. Als je dus eerst op je telefoon iets opzoekt, worden die cookies niet gebruikt om advertenties te vertonen op je tablet die je een uur later aanzet.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl