De hypermoderne bril van Google is op dit moment nog fictie, maar het zou een bedreiging kunnen vormen voor Apple en Facebook.

Google onthulde woensdag Project Glass, een bril met augmented reality. Gebruikers die de bril dragen krijgen persoonlijke informatie en gegevens over de omgeving voor hun ogen geprojecteerd.

Conceptvideo

In een conceptvideo is te zien hoe het werkt. Een man zet na het opstaan de bril op en wordt herinnerd aan een afspraak later op de dag. Bij het naar buiten kijken krijgt hij de weersverwachting te zien. Hij ontvangt een berichtje van een vriend en dicteert een antwoord.

Later loopt de man door de straten van New York. Als hij de metro wil nemen
krijgt hij een melding dat die gesloten is. Automatisch wordt de looproute
getoond naar zijn plek van bestemming.

Flop

Het project van Google is een concept, de bril is nog niet verkrijgbaar. Het zal vermoedelijk nog een hele poos duren voordat de bril geproduceerd wordt. Google komt nu al met het project naar buiten om het gesprek op gang te brengen en ideeën op te doen.

Zelfs als de bril ooit in de winkel te koop is, betekent dat nog niet dat het
een succes wordt. De bril kan lelijk zijn en niet lekker zitten. Misschien
is de prijs te hoog, het frame te zwaar of fragiel. Of misschien is de
maatschappij er nog niet klaar voor. Kortom: de bril kan floppen.

Bedreiging voor Facebook en Apple

Maar als we dat even vergeten en aannemen dat consumenten in lange rijen voor de winkel staan zoals bij een nieuwe iPhone of iPad. Dan kan de bril mogelijk een bedreiging vormen voor Facebook en Apple, schrijft de site TechCrunch.

De bril neemt namelijk functies van de smartphones over. Om een route te
berekenen of een sms te versturen hoef je niet langer je telefoon uit de
broekzak te halen. Consumenten zouden voor de Google-bril kunnen kiezen in
plaats van een iPhone.

Ook Facebook moet vrezen voor concurrentie. De diensten van Google zijn
geïntegreerd in de bril. Of er op de bril ook applicaties van derden
beschikbaar komen, is nog niet bekend. Het is voor gebruikers eenvoudiger om
berichten te delen via Google+, het sociale netwerk van Google. Facebook
wordt daarmee omzeild.

Strategie

Maar de futuristische bril van Google is nog lang geen realiteit. Apple heeft
genoeg tijd om zelf met een alternatief te komen en heeft het voordeel dat
het meer ervaring heeft met het maken van hardware.

Sociale-netwerksite Facebook zit in een lastiger parket. Het bedrijf maakt
geen hardware en heeft geen eigen mobiel besturingssysteem. Een samenwerking
met Apple is volgens TechCrunch een goede optie voor beide bedrijven.

Hoewel Apple en Facebook in het verleden niet altijd goed door één deur
konden, kan een gezamenlijke bedreiging een samenwerking noodzakelijk maken.
Apple heeft een sociaal netwerk nodig waarop gebruikers informatie kunnen
delen. Facebook wil beter geïntegreerd zijn in Apple's besturingssysteem
iOS, net als Twitter.

Google heeft volgens TechCrunch echter de beste papieren om van de augmented
reality-bril een succes te maken. Het heeft met Android, Google+, Maps,
Latitude en andere applicaties, de diensten die nodig zijn op zo'n bril. En
ook als het project flopt, geeft het enkele van die producten misschien een
broodnodige duw in de rug.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl