KLM heeft rechten voor starts en landingen op Schiphol afgestaan om meer concurrentie op de vliegroute naar New York mogelijk te maken. Dat is volgens de vliegmaatschappij gebeurd ,,in het kader van de Europese mededingingswetgeving”.

Daarmee reageert KLM op berichtgeving in het AD dat de Europese Commissie de maatschappij zou hebben gedwongen om deze zogenoemde slots (gereserveerde start- en landingstijden) af te staan.

“Hiertoe heeft KLM zichzelf in het kader van de Europese mededingingswetgeving gecommitteerd om zonodig slots op te geven voor een andere maatschappij die op de route naar New York wil vliegen, zodat die andere maatschappij de mogelijkheid krijgt om die route ook te vliegen”, aldus KLM.

Prijsvechter Norwegian Air vliegt met ingang van mei vier keer per week op en neer naar New York vanuit Amsterdam. De vluchten van Norwegian naar de Verenigde Staten leveren meer concurrentie op voor de zogenoemde Noord-Atlantische Joint Venture van KLM met Air France en Delta Airlines.

Norwegian biedt enkele reizen van Schiphol naar New York aan vanaf 180 euro. KLM rekent in mei rond de 400 euro voor retourvluchten van Schiphol naar New York, echter wel met een tussenlanding. Rechtstreekse vluchten zijn ten minste enkele tientjes duurder.

Behalve van Schiphol zal Norwegian ook vanuit Madrid en Milaan extra routes naar de VS aanbieden. Met die routes erbij kan straks vanuit zestien Europese luchthavens non-stop op de VS worden gevlogen.

Stewards en stewardessen KLM krijgen loonsverhoging 3,5 procent

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn de vakbond voor cabinepersoneel VNC en KLM, maandenlange onderhandelingen, tot een akkoord gekomen voor een nieuwe cao voor het personeel op de vliegtuigen van de KLM.

Belangrijkste punten uit het akkoord zijn een loonsverhoging van 3,5 procent in drie fases en het terugdraaien van de maatregel waarbij op langere vluchten een deel van de reis met een bemanningslid minder wordt gewerkt.

KLM zegt “verheugd te zijn dat er een principe akkoord bereikt is met de grootste cabinebond VNC over de invulling van de nieuwe cao.” VNC spreekt van een “gebalanceerd principe-akkoord.” Ongeveer 70 procent van het KLM cabinepersoneel is lid van de VNC.

Het is nog niet bekend wat het akkoord betekent voor de staking van het cabinepersoneel die de kleinere bond FNV Cabine voor maandag had uitgeroepen. KLM roept FNV Cabine op om de aangekondigde staking van aanstaande maandag op te schorten en dit pakket eerst aan haar leden voor te leggen om zo samen met de VNC tot een formeel cao akkoord te komen. De FNV heeft nog niet geregeerd.