General Motors verlaagt de prijs van de plug-in Hybride Chevrolet Volt in Amerika met 13 procent om de tegenvallende verkopen te stimuleren. De Volt en zijn tweelingbroertje de Opel Ampera worden ook in Nederland verkocht.

De prijs voor het goedkoopste model van de ‘Chevy Volt’ kost straks  in Amerika 35 duizend dollar tegen 40 duizend dollar nu. Samen met de belastingvoordelen zou dat betekenen dat de prijs daalt naar 27.500 dollar.

GM zou deze drastische stap genomen hebben omdat de verkopen van de plug-in hybride tegenvallen. GM verkocht in juli 1788 Volts, 3 procent minder dan vorig jaar in dezelfde maand. Dat schrijft The Wall Street Journal dinsdag.

Hoewel de verkopen van plug-in hybrides, naast de Volt is er bijvoorbeeld ook de met name Californië populaire Toyota Prius, stijgen, bedraagt het marktaandeel nog maar 1 procent. Een van de redenen is de opkomst van auto’s met voor Amerikaanse begrippen zuinige benzinemotoren. Die laatsten zijn veel goedkoper in aanschaf.

Geen verlies

GM zegt de prijs van de Volt te kunnen verlagen, omdat het de productiekosten van het model met duizenden dollars heeft verlaagd. In 2014 zouden de productiekosten minstens 7000 dollar lager liggen dan nu.

General Motors is niet de enige autofabrikant die de prijs van (deels) elektrisch aangedreven auto's heeft verlaagd. Ford verlaagde de prijs van de in Amerika verkrijgbare elektrische Ford Focus met 4000 dollar toto 35.200 dollar en Nissan haalde 6.400 dollar af van de prijs van de Nissan Leaf.

Prijs in Nederland

De Opel Ampera, het tweelingbroertje van de Chevrolet Volt in Europa, kost in Nederland voor 48.295 euro.  De Volt zelf, inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar, kost 43.695 euro inclusief btw. De auto is als de prijzen in Nederland niet worden verlaagd in de VS straks ruim twintigduizend euro goedkoper. GM kon nog niet zeggen  of de prijzen van de Ampera en de Volt in Nederland omlaag gaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl