Flitsbezorger Getir is 10,7 miljard euro waard, werd duidelijk na een investeringsronde. Het Turkse bedrijf haalde bij geldschieters 768 miljoen dollar op, omgerekend ruim 695 miljoen euro. Dat geld wil Getir gebruiken om de verdere groei te bekostigen. Bij de vorige investeringsronde werd Getirs waarde nog op minder dan 7 miljard dollar geschat.

Het in 2015 opgerichte Getir houdt zich bezig met het razendsnel bezorgen van boodschappen. Daarmee is het bedrijf ook in Nederland actief. Getir is een van de grotere spelers op die markt, net als bijvoorbeeld het Duitse Gorillas.

Volgens snellesupers.nl bezorgt Getir op dit moment in Amsterdam, Den Haag, Leiden, Rotterdam, Delft, Utrecht, Tilburg en Amstelveen. Het doel is om snel verder uit te breiden, zei Florian Brunsting, General Manager van Getir Nederland, eind vorig jaar.

Flitsbezorgers proberen door snel uit te breiden en door overnames op veel markten een leidende positie te krijgen. Daar is veel geld voor nodig, want de bedrijven zijn vaak verlieslatend. Pas bij grote marktaandelen en hogere tarieven zal het ze lukken om winstgevend te worden, waarschuwen experts. Die trekken een parallel met maaltijdbezorgers als Just Eat Takeaway en Deliveroo, die in de meeste gevallen nog niet winstgevend zijn.

Getir heeft ook de ambitie om in de Verenigde Staten voet aan de grond te krijgen. “Als boodschappen bezorgen op afspraak een BlackBerry is, dan zijn wij de iPhone”, zei CEO Nazim Salur daarover tegen de Financial Times.

Nederlandse steden nemen maatregelen tegen overlast

Regelgeving kan snelle groei in Nederland in de weg zitten. Vorige maand bleek uit een rondgang van NRC dat in navolging van Amsterdam en Rotterdam ook Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen maatregelen nemen tegen flitsbezorgers.

Zo zijn in Arnhem nieuwe vestigingen van flitsbezorgdiensten binnenkort alleen mogelijk met een vergunning, terwijl Amsterdam en Rotterdam de komst van nieuwe 'dark stores' voorlopig helemaal hebben bevroren.

In veel gemeenten klagen omwonenden klagen over geluidsoverlast van af en aan rijdende busjes en koeriers die op een klus wachten. Hun fietsen zouden stoepen blokkeren.

Ook zou de noodgang waarmee ze de bestellingen bezorgen zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties.

Lees meer over flitsbezorgers: