Het brugdrama in Genua heeft tot nu toe zeker aan zeker 39 mensen het leven gekost.

En het dodental kan nog verder oplopen. Reddingswerkers zoeken dag en nacht naar slachtoffers die onder het puin liggen.

De verkeersbrug stortte dinsdag deels in tijdens noodweer. Brokken beton en voertuigen vielen op de stad.

Bij de brugramp zijn voor zover nu bekend geen Nederlanders betrokken., meldde het ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag.

De lokale autoriteiten zeggen dat enkele tientallen auto’s en een drietal vrachtwagens over de brug reden op het moment van de ramp. Veel lichamen zijn aangetroffen in verpletterde voertuigen, zeggen bronnen binnen de hulpdiensten tegen het Italiaanse persbureau ANSA.

Toch vinden reddingswerkers nog overlevenden.

De Italiaanse brandweer plaatste dinsdag beelden op sociale media, waarin te zien is hoe een persoon wordt bevrijd uit een geplette vrachtwagen die hangt tussen de betonnen constructie van de brug.

De reddingswerkers laten de persoon naar de grond zakken met een lier, waarna hij wordt afgevoerd op een brancard.

"Een van de reddingen die het team brandweermannen heeft verricht", zo staat er in het Italiaans.

Het slachtoffer is niet herkenbaar in beeld gebracht vanwege privacyredenen. Hoe de persoon er nu aan toe is, is onbekend.

Morandi-brug vaak onderwerp van debat

De brug voor de snelweg A10 stamt uit de jaren zestig en verbindt onder meer de luchthaven ten westen van Genua met het centrum van de stad.

De tuibrug, in de volksmond Morandi-brug genoemd, had drie 90 meter hoge pylonen van gewapend beton. Het wegdek van de brug hangt op circa 45 meter hoogte.

Een stuk van 200 meter lang stortte in terwijl de regio door hevige regens wordt geteisterd.

De Morandi-brug is vaak onderwerp van debat geweest, schrijft de Italiaanse krant Il Fatto Quotidiano. Die discussies werden onder meer aangezwengeld door het vele onderhoud dat het bouwwerk jarenlang vergde.

Minister: achterstallig onderhoud is de oorzaak

De Italiaanse minister van Vervoer Danilo Toninelli zegt dat de ramp het gevolg is van achterstallig onderhoud. Volgens Toninelli moeten de verantwoordelijken er voor boeten.

"In de eerste plaats moet de top van Autostrade per l'Italia opstappen", zei de bewindsman. Hij waarschuwde dat het bedrijf ook een forse naheffing tegemoet kan zien.

Toninelli vindt dat Autostrade per l'Italia, een dochteronderneming van tolwegenexploitant Atlantia, zich niet aan gemaakte afspraken heeft gehouden. Hij heeft zijn ministerie opdracht gegeven de concessie in te trekken en ,,in te zetten op forse sancties die uitgaande van de contractuele voorwaarden kunnen oplopen tot 150 miljoen euro''.

Een topmedewerker van Autostrade ontkende eerder dat sprake was van nalatigheid. Stefano Marigliani zei tegen persbureau Reuters dat de brug continu is gemonitord. Dat toezicht ging volgens hem bovendien veel verder dan de wet voorschreef.

Hij zei dat er "geen reden was om de brug als gevaarlijk te beschouwen". Het gedeeltelijke instorten van de brug zou dan ook als een verrassing zijn gekomen.

Foto’s van de brug in Genua vóór en na het instorten laten de enorme schaal van het ongeluk zien:

italy bridge collapse 2x1

Foto: Morandi-brug voor en na de instorting. Bron: Twitter/Google Maps/Business Insider