• Grote speelgoedwinkels in Californië moeten een genderneutrale afdeling inrichten.
  • Jonge meisjes moeten volgens de indiener van de wet ook makkelijk een politiewagen, dinosaurus of periodiek systeem kunnen vinden.
  • Tegenstanders vinden dat de overheid niet voor hoeft te schrijven hoe ouders moeten winkelen voor hun kinderen.

Een nieuwe wet in de Amerikaanse staat Californië verplicht speelgoedverkopers en aanbieders van kinderverzorgingsproducten een genderneutrale afdeling in te richten in hun winkels.

Gouverneur Gavin Newsom tekende zaterdag een wet die dat regelt. Daarmee is Californië de eerste staat in de VS die een genderneutrale afdeling verplicht stelt, bericht persbureau AP. De wet geldt alleen voor bedrijven met meer dan 500 werknemers, zoals Target, Walmart en Macy’s en niet voor kleine onafhankelijke speelgoedwinkels.

Volgens de nieuwe wet mag een winkel aparte afdelingen inrichten voor jongens en meisjes, maar moet er ook een “aanzienlijke selectie” van producten worden aangeboden op een genderneutrale afdeling. De wet gaat in op 1 januari 2024 en bedrijven die zich er niet aan houden krijgen een boete van 250 dollar voor de eerste overtreding en 500 dollar voor daaropvolgende overtredingen.

Indiener Evan Low zegt tegen AP dat hij op het idee voor de wet kwam, nadat de 10-jarige dochter van een zijn stafmedewerkers aan haar moeder vroeg waarom sommige dingen “echt niet konden” voor meisjes, maar voor jongens wel acceptabel waren.

“Het gaat erom dat je zeker weet dat een jong meisje ook een politiewagen, brandweerauto, periodiek systeem of dinosaurus kan vinden”, vertelde Low tegen de Los Angeles Times . “En andersom als je een jongen bent en artistiek ingesteld en je met glitters wil spelen, waarom niet? Waarom zou je je gestigmatiseerd moeten voelen en je schamen en naar een andere plek moeten?”

De Republikeinse senator Melissa Melendez stemde tegen de wet en zegt dat de staat “ouders ouders moeten laten zijn.”

“Anders dan de indiener van de wet heb ik kinderen, vijf om precies te zijn, en ik kan je zeggen dat het nu prima is voor ouders”, zegt ze tegen AP. “Ik denk niet dat ouders de overheid nodig hebben om hen te vertellen hoe ze moeten winkelen voor hun kinderen.”

De stichting Consumer Federation of Californië was wel voor de wet en stelde dat het consumenten zou helpen de prijzen van vergelijkbare producten beter te kunnen vergelijken.

“Door bij vergelijkbare items onderscheid te maken in de marketing tussen jongens en meisjes, zoals van oudsher gebeurt, is het moeilijk voor klanten om de producten te vergelijken en het impliceert ten onrechte dat het gebruik ervan door het andere geslacht niet gewenst is”, stelde de consumentenorganisatie.

Sommige winkels, zoals bijvoorbeeld Target, hebben op eigen houtje al afscheid genomen van het onderscheid tussen jongens en meisjes op hun speelgoedafdelingen.

“We weten dat de voorkeuren bij het shoppen verandering behoeven en dat het bij afdelingen als Toys, Home of Entertainment niet nodig is producten aan te bevelen op basis van geslacht” stelde Target in 2015.

LEES OOK: Dit platform stelt de heteronorm in de corporate wereld ter discussie: ‘Wij streven naar een werkomgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn’