OV-abonnementhouders die vergeten zijn om in te checken, mogen geen boete krijgen. Als zij wel een boete krijgen, kan dat succesvol worden aangevochten bij de rechter.

Dat schrijft Metro dinsdagmorgen op basis van een juridisch onderzoek van reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond.

Volgens de twee belangenorganisaties krijgen eigenaren van een ov-abonnement (OV-jaarabonnement, Altijd Vrij, OV-studentenkaart, Weekend Vrij en Dal Vrij) regelmatig een boete voor zwartrijden, omdat ze bij vertrek niet zijn ingecheckt.

Maar vervoerders ondervinden geen hinder als abonnementhouders niet zijn ingecheckt, aldus juridisch dienstverlener ARAG. Reizigers zijn wettelijk verplicht om te betalen, maar de reiziger heeft daaraan al voldaan bij de betaling van het abonnement.

Met name bij HTM in Den Haag en Connexxion zijn vaste klanten die vergeten in te checken de dupe. Dat schreef de Metro in september vorig jaar.

Proefproces Consumentenbond

Als er niet snel verandering komt, stappen de Consumentenbond en Rover naar de rechter voor een proefproces. Dat hebben zij per brief aan alle vervoerders in Nederland laten weten. De huidige situatie zou volgens ARAG 'in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid.'

Woordvoerster Sanne van Galen van Rover laat aan Metro weten te rekenen op redelijkheid van alle ov-bedrijven. "In principe kun je bij veel vervoerders zwartrijdboetes terugvragen, maar je moet het geld altijd voorschieten." Volgens haar is inchecken altijd handig: "Zeker als de NS straks de poortjes op de stations sluit. Maar je kunt het een keer vergeten. Ook zijn bij de bus en tram geen poortjes, maar krijg je wel een boete.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl