Terwijl tienduizenden banen verloren gaan, wordt op de tentoonstelling, waar
alle autoproducenten aanwezig zijn, slechts in beperkte mate in de kosten
gesneden.

Nissan
In de stand van Nissan, een concern waar 20.000 mensen op straat worden gezet,
is armoe geen troef. "Er zijn geen veranderingen of beperkingen. Natuurlijk
staan we onder druk, maar onze stand heeft dezelfde omvang als vorig jaar,
met champagne en muziek”, aldus Gregory Boss van Nissan.

Bij het eveneens Japanse Honda en het Duitse BMW is op de stands ook weinig
verandering te bespeuren. "Er is natuurlijk geen reden om feest te vieren in
de auto-industrie, maar onze stand is hetzelfde als andere jaren”, zei
Diederik Reitsma van BMW.

Honda
Volgens de jongens van Honda hebben alleen de feestjes met collega’s aan het
einde van een beursdag te lijden onder de crisis. "Normaal zijn er ’s avonds
en aan de zijlijn van de Autosalon veel feestjes, maar dit jaar worden er
veel feesten afgezegd.”

Ook het noodlijdende Ford stelt dat er weinig veranderd is. "Business as
usual. We letten wel op de kosten, maar het is niet soberder”, aldus een
woordvoerder.

Een mogelijke verklaring voor de beperkte versobering van de show is volgens
Autosalon-president Luc Argand dat budgetten, programma’s, reserveringen
voor stands en aanbetalingen hebben plaatsgevonden lang voordat de crisis
haar hoogtepunt had bereikt.

Verkoop stimuleren
Een tweede reden is volgens hem dat autoproducenten, juist nu het moeilijker
gaat in de branche, meer ruchtbaarheid willen geven aan hun nieuwe modellen
om de verkoop te stimuleren. "Er is nauwelijks een betere manier dan ze op
de beurs te tonen'', aldus Argand.

Dat werd onderstreept door het feit dat de autotentoonstelling dit jaar liefst
85 primeurs telt. Deze lopen uiteen van de supersportauto Bugatti
Centenaire, waarmee het historische merk zijn honderdjarige bestaan viert,
tot de elektrisch aangedreven gezinsauto Opel Ampera.

Maybach
Het Duitse Maybach presenteert zijn zeer exclusieve Zeppelin-limousine,
terwijl BMW een GT-versie van de 5-serie lanceert. Van Nederlandse bodem kan
het publiek uitkijken naar de productieversie van de sportauto Spyker C8
Aileron.

De autoshow, gevestigd in het Palexpo-gebouw naast de luchthaven van Genève,
trekt jaarlijks ongeveer 750.000 bezoekers en geldt mondiaal als de
belangrijkste autotentoonstelling. De 79ste editie van de Autosalon van
Genève opent vanaf donderdag tot en met 15 maart haar deuren voor het grote
publiek.

Renault
Niet overal is het echter glitter en glamour. "Klaarblijkelijk heeft de crisis
wel effect, we hebben dit jaar geen dansers, geen muzikanten, geen champagne
en alles is een stuk soberder. We proberen overal kosten te besparen, dat
doet iedereen'', aldus Christophe Deville van Renault, dat negenduizend
banen schrapt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl