Game changer: alle gadgets & features van de elektrische Toyota bZ4X

De Toyota bZ4X belooft een game changer te worden in het aanbod van elektrische voertuigen. Vertrouwen in een merk en z’n erfgoed zijn cruciaal als je het grote publiek aan een elektrisch voertuig wil krijgen. In die zin is de bZ4X klaar om wat werk te verzetten.

Met een mix van bruikbaarheid, duurzaamheid en geavanceerde technologie onderscheidt de bZ4X zich van de rest. Als eerste Toyota die van meet af aan is ontworpen als batterij-elektrische personenwagen, is hij extravert en outgoing. En een belangrijke stap in Toyota's toekomst. De fabrikant heeft namelijk als doel om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken.

Het ontwerp van de bZ4X heeft veel opvallende en robuuste accenten. De auto ziet er indrukwekkend uit en voelt ook zo. Als je er eenmaal in zit, merk je dat er zowel voor- als achterin voldoende ruimte is. In zijn segment is het zelfs één van de ruimste. Stephan Enckhof, productmanager bij Toyota en Lexus Nederland: “Eigenlijk al vanaf de basisuitvoering - de Active - zit de auto behoorlijk goed ‘in de spullen’. Nu hebben we twee nieuwe Business Editions, alleen voor de zakelijke rijders en goedkoper dan de Active."


T-Mate

Dan gaat het volgens Enckhof met name om zaken als veiligheid en connectiviteit. "Elke bZ4X beschikt standaard over een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen, legt de productmanager uit. De auto is standaard voorzien van T-Mate, veiligheidssystemen die meekijken met de bestuurder, zowel binnen de bebouwde kom als op de snelweg."

Enckhof: “Dat gaat van het herkennen van de weg en de lijnen op de weg, een noodstop, dodehoekwaarschuwing en automatische cruise control tot afstand houden tot je voorligger. Een keur aan camera’s en sensoren houden de weg om je heen in de gaten, zonder dat jij daar als bestuurder erg in hebt.” 

Niet standaard, maar als extra optie is er meer tech om uit te kiezen bij de nieuwe bZ4X. Zoals handige parkeerfuncties als aanvulling op T-Mate. Met een druk op de knop parkeert de auto automatisch voor je in, maar waarschuwt ook als er iemand aankomt als je eenmaal geparkeerd de deur opent als het nog niet kan. En hij houdt in de gaten of je nog wel alert in de auto zit.

“Dit systeem maakt gebruik van een kleine infraroodcamera boven het stuur om de alertheid en conditie van de bestuurder bij te houden. Je krijgt dan, indien nodig, te horen dat je moet blijven opletten of misschien even beter kunt stoppen voor een pauze.”

Ontdek de Toyota bZ4X.

All-Wheel Drive

Ben je veel op pad voor je werk, dan kan je voor de Business Plus, maar ook Dynamic- of Premium-uitvoering gaan. Met extra’s als een 12,3 inch infotainmentscherm in plaats van een 8-inch bij de Active en Business bijvoorbeeld draadloos laden voor je telefoon. Plus uiterlijke kenmerken bij de Premium als een chromen raamomlijsting, 20-inch aluminium velgen en stoelverwarming en -ventilatie.

Volgens productmanager Enckhof is er nog een bijzondere functionaliteit die bij de Premium te kiezen is: All-Wheel Drive. “In het Full EV-aanbod is er zeer weinig aanbod als je echte offroad-kwaliteiten zoekt in een volledig elektrische auto. De bZ4X ziet er niet alleen uit alsof hij handig is in de wintermaanden met sneeuw of ijs of op uitdagende ondergronden: hij is dat ook.”

Waar veel EV’s normaal gesproken moeite hebben met ijzige of andere uitdagende ondergronden, heeft de bZ4X hiervoor de X-Mode. Dat is niet zomaar een AWD-systeem, maar één die is afgeleid van het systeem van Toyota’s 4x4-icoon: de Landcruiser. “Soms doet de bZ4X het zelfs nog beter omdat de X-Mode het koppel van elk van z’n vier wielen individueel kan aanpassen. Perfect voor glibberige omstandigheden.”

Dan is er iets dat Toyota op geen van zijn elektrische auto’s heeft. Het regeneratief remmen tot stilstand. Maar dat gemis is juist een bewust voordeel volgens Enckhof: “Die vraag krijg ik vaker, veel andere automerken laten een hybride- of volledig elektrische auto’s door middel van regeneratief remmen tot stilstand komen. Toyota kiest daar expliciet niet voor omdat je bij stilstand die hele auto weer in gang moet brengen, wat de meeste energie kost. De berijder wordt uitgenodigd om de auto meer uit te laten rollen. Dat is uiteindelijk het zuinigst en meest efficiënt.”

Item 1 of 3

Zonnepaneel

De Premium-uitvoering is optioneel uit te rusten met een zonnepaneel. Je kunt hiermee maximaal 1.800 kilometer aan range per jaar opladen. “Voor de tech-savvy klant een toffe optie. En stel, je bent in Italië op vakantie en de zon verwarmt de auto. Dan zorgt het zonnepaneel ervoor dat de airco blijft werken in het voorkoelen van de auto. Je stelt daarvoor een tijd in, en de auto houdt de temperatuur vast van toen je uitstapte. Zo stap je na een dag shoppen niet in een bloedhete auto.”

10 jaar garantie

Waar Enckhof tenslotte erg trots op is, is niet zozeer een gadget, maar wel een belangrijke extra die Toyota standaard geeft op elke bZ4X: 10 jaar garantie op zowel de auto als de batterij. “We zijn er zo zeker van dat de auto en batterij dit aankunnen. De batterij heeft gegarandeerd nog een capaciteit van zeker 70%, maar de verwachting is dat het streven van 90% ook kan worden gehaald.”

De Toyota bZ4X uit 2023 legt de nadruk op bruikbaarheid en comfort. Hierdoor voelt het hele pakket minder aan als een EV met een Toyota-badge en meer als een Toyota met een elektrische aandrijflijn. En dat is nu precies het bijzondere aan de nieuwe bZ4X.

Boek nu een proefrit.