ANALYSE – De Amerikaanse president Trump mag dan het motto ‘America First’ hanteren, hij heeft ook bedrijven die hij liever kwijt dan rijk is in zijn land.

Amazon bijvoorbeeld.

De internetgigant is al vaker het doelwit geweest van Trumps tweets. Op vrijdag was het weer raak. Trump ergerde zich deze keer aan een contract dat Amazon heeft met het postbedrijf US Postal Service. Laatstgenoemde zou een fors nadeel ondervinden.

Het is zeker niet de eerste keer dat Trump Amazon op de korrel neemt. Het bedrijf van Jeff Bezos – de rijkste man ter wereld – kan het niet goed doen in de ogen van de president. In augustus beschuldigde Trump Amazon ervan dat het “enorme schade aanricht onder belastingbetalende detailhandelaren” en voegde daaraan toe dat “dorpen, steden en staten door het hele land pijn lijden – veel banen gaan verloren!”

En in december viel Trump de krant The Washington Post aan – een dagblad dat veel primeurs bracht over het Rusland-onderzoek tegen Trump…en eigendom is van Jeff Bezos en daarmee indirect verbonden met Amazon.

Volgens Trump is The Washington Post “mogelijk het grootste lobbywapen” voor Amazon; de krant zou ervoor zorgen dat politici Amazon niet durven aan te pakken. Volgens Trump betaalt de internetgigant te weinig belasting en zou de beurswaarde van de webwinkel kelderen als het bedrijf van Bezos gedwongen wordt om meer belasting te betalen. Ook deed Trump een poging om de krant met een hashtag weg te zetten: #AmazonWashingtonPost.

Trump heeft Bezos ontmoet, maar op foto’s uit de eerste ontmoeting is weinig vreugde te zien. Bezos was vorig jaar in december één van de tech-CEO’s die aanwezig waren bij een vergadering in Trump Tower. Bezos oogde bijzonder bezorgd, terwijl Larry Page van Google eveneens serieus keek.

Jeff Bezos

Jeff Bezos en Larry Page tijdens een ontmoeting met Donald Trump. Foto: AP

Op ramkoers?

Kunnen de tweets van Trump meer zijn dan een poging tot provocatie? Zijn de dagen van Amazon als lieveling van Washington geteld? 2018 kan het jaar worden dat de Amerikaanse regering de confrontatie aangaat.

Amazon groeit en groeit. De macht en invloed van het bedrijf nemen daarmee hand over hand toe. In 2017 nam Amazon de supermarktketen Whole Foods over. Die deal kwam ongeschonden langs toezichthouders.

Business Insider vroeg aan woordvoerders van het Witte Huis wat het standpunt is over Amerikaanse techgiganten en hun toenemende dominantie. In een geschreven verklaring liet het Witte Huis weten de techindustrie te zien als “één van de kroonjuwelen van de Amerikaanse economie”, maar ook dat “de letter van de wet (…) een cruciale voorwaarde is voor economische voorspoed”.

Nieuw hoofdkwartier Amazon

Er is wel opvallende paradox. Amerikaanse regio’s die volgens Trump veel last hebben van Amazon, buitelen momenteel over elkaar heen om het nieuwe, tweede hoofdkwartier van Amazon te mogen huisvesten. De winnaar kan waarschijnlijk rekenen op werkgelegenheid en extra belastinginkomsten, maar de verliezers hebben dan aanzienlijke bedragen belastinggeld aan hun charme-offensief uitgegeven, terwijl ze met lege handen achterblijven.

Of de strijd met de Amerikaanse regering er nu werkelijk komt of niet – Amazon heeft een paar grote voordelen. 53 procent van Trumps kiezers beziet Amazon in een positief licht en slechts 20 procent heeft juist negatieve gevoelens.

In de bredere publieke opinie in de VS staat Amazon ook sterk. 60 procent van de online shoppers in de VS zei dit jaar voor de feestdagen van plan te zijn iets op de site te bestellen, een stijging van 10 procentpunt in slechts twee jaar. De grootste concurrenten zoals Wal-Mart zagen juist een sterke daling in hun bestellingen online.

Wellicht is het een goed moment voor Jeff Bezos om nog eens te kijken naar het plan om Trump met een raket de ruimte in te schieten.