De Frietboutique, een snackbar in Amsterdam, haalde eind 2015 het nieuws door een patatje met kaviaar op de markt te brengen.

Vreemd, dachten veel mensen. Lekker, zei ongetwijfeld ook een aantal mensen. Duur, dachten anderen (het patatje kaviaar kost 17,50 euro).

Gezien de prijs mag het geen verrassing zijn dat het patatje kaviaar niet het best verkopende patatje is van de Frietboutique. “Zoiets als dit is meer iets dat je gewoon een keer moet proberen. Iets ludieks”, vertelt Pebbles van Noorden, een van de oprichters van de patatzaak.

Kaviaar is niet het enige vreemde ingrediënt dat je in de Frietboutique op je patatje kunt vinden. De oprichters van de Frietboutique zoeken wel vaker bekende koks of restaurants op, met de vraag of ze samen een bijzondere saus of snack kunnen bedenken.

Onlangs kwam het bijvoorbeeld met een patatje boerenkool met worst, bedacht door chef-kok Ron Blaauw. En binnenkort, verklapt Van Noorden, willen ze “iets met insecten” doen.

De Frietboutique hoopt zo boven de ordinaire snackbar uit te stijgen, de oprichters zijn namelijk ambitieus. Naast de normale verkopen in de frietzaak in Amsterdam, levert de Frietboutique ook verse friet aan restaurants, vanuit een vestiging in Diemen. De komende jaren de zaak het daarnaast nog meer vestigingen openen in de grote steden.

Frietboutique

Een patatje boerenkoolmayo met worstkruimels.

Marketing

Die gekke (maar best lekkere, ik heb ze mogen proeven) sauzen zijn vooral een manier voor de Frietboutique om zichzelf op de kaart te zetten en om de aandacht op zich te vestigen - “nu jij over ons schrijft, zullen we wel weer wat patatjes met kaviaar verkopen”, grapt Van Noorden.

Het is een beproefd (haha) concept, waarin de Frietboutique zeker niet de enige is.

De Rotterdamse concurrent Tante Nel - nog een zaak die frituur een kwaliteitsimago probeert te geven - volgde amper een maand later met een eigen patatje kaviaar. Een andere zaak, Piet Friet in Roermond, haalde het nieuws met een patatje Nutella.

Over dat laatste voorbeeld bleek niet iedereen even enthousiast, maar een gek ingrediënt als publiciteitsstunt lijkt doorgaans goed te werken. Het patatje kaviaar leverde Tante Nel zelfs een bezoek van televisieprogramma Jan Rijdt Rond op.

Zo'n gek ingrediënt levert zaakjes als de Frietboutique dus een hoop naamsbekendheid op, wat de eigenaren vervolgens goed kunnen gebruiken om dromen over een frietimperium waar te maken.

Maar hoewel een klant door dit soort publiciteit eerder bij de Frietboutique binnenstapt, bestelt men uiteindelijk gewoon iets traditioneels. Van Noorden: “Het meest verkochte frietje is nog steeds gewoon het patatje mayo.”

Frietboutique

Best lekker.

LEES OOK: Hoe een 24-jarige jongen die van frikandellen houdt een van de belangrijkste ‘food influencers’ van Nederland werd