Wederom geschrokken van de kosten van de Franse tolwegen deze zomer? Dat kan kloppen, want ze zijn de afgelopen jaren fors duurder geworden.

De Franse rekenkamer hekelt in een nieuw verschenen rapport die prijsverhogingen, zo schrijft Het Financieele Dagblad donderdag.

Toen de toenmalige Franse premier De Villepin in 2006 besloot de snelwegen te privatiseren om miljarden vrij te maken voor de begroting, werd met de nieuwe uitbaters van de snelwegen afgesproken dat de tol maximaal mocht stijgen met 70 procent van de inflatie van het jaar daarvoor.

Daarnaast werd afgesproken dat de bedrijven, zoals Sanef en Vinci Autoroutes, de prijzen wel iets meer mochten laten stijgen als er investeringen in additionele voorzieningen tegenover stonden. Denk hierbij aan extra rijbanen of betere rustplaatsen.

Veel investeringen

Uit het rapport van de Franse Rekenkamer, de Court des Comptes, blijkt nu dat bedrijven elk jaar driftig opgave doen van extra investeringen, maar het de vraag is of er soms niet te veel wordt gerekend voor die werkzaamheden, en of ze ook echt wel passen in de afspraken die jaren geleden zijn gemaakt.

Zodoende zijn de kosten voor de péage met zo’n 2 procent per jaar – het percentage verschilt per tolweg – gestegen, terwijl de inflatie de afgelopen drie jaar slechts gemiddeld 1,6 procent bedroeg, zo stelt de Rekenkamer.

Voor een rit van Lille in het noorden van Frankrijk naar Nice in het uiterste zuiden betaal je volgens de opgave van de ANWB deze zomer al bijna 90 euro aan tol. En dat geldt voor een gewone personenauto met een dakkoffer of een aanhanger. Is de auto hoger dan 2 meter dan ben je al bijna 140 euro kwijt.

Lees ook

Wat betaal je aan tol per land?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl