De eigenaren van de Formule 1 willen heel graag Zandvoort terug op de kalender en daarmee inspelen op de immense populariteit van Max Verstappen.

“We zijn zeer geïnteresseerd in een race in Nederland”, zegt commercieel directeur Sean Bratches van Liberty Media. “We voeren productieve gesprekken en ik ben voorzichtig optimistisch dat het gaat lukken en we gaan profiteren van de ‘Max-factor’.”

Circuit Zandvoort bracht eerder deze maand zelf naar buiten dat er een concreet aanbod ligt om de Grote Prijs van Nederland vanaf 2020 weer te organiseren. Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit in de duinen, riep het bedrijfsleven op de terugkeer financieel mogelijk te maken.

Er is een bedrag van 20 miljoen euro nodig om de race te mogen organiseren. Eigenaar Liberty Media deed er toen het zwijgen toe, maar in een interview met Reuters ging Bratches wel in op de serieuze interesse voor Nederland.

F1-historie op Zandvoort

Zandvoort wordt nog altijd beschouwd als een historisch circuit. Tussen 1952 en 1985 streek de Formule 1 bijna ieder jaar neer in de Noord-Hollandse badplaats. Niki Lauda was 33 jaar geleden (1985) de laatste winnaar.

Historische races in Europa hebben het moeilijk. De contracten met de circuits van Silverstone (Engeland), Monza (Italië) en Hockenheim (Duitsland) lopen volgend jaar af en het is maar de vraag of Liberty nieuwe overeenkomsten tekent. De drie genoemde circuits hebben het financieel moeilijk.

"Vanuit historisch oogpunt willen we graag verder met circuits waar een roemrijk raceverleden ligt, want dat is belangrijk voor de Formule 1. Aan de andere kant: we zijn een beursgenoteerd bedrijf met een verplichting aan onze partners om hun investeringen in de sport te maximaliseren", aldus Bratches.

Overigens is niet alleen Zandvoort in de race om de Grand Prix van Nederland te organiseren. Ook het TT Circuit in Assen dingt mee.

LEES OOK: De razendsnelle opmars van Max Verstappen – hoe de zoon van twee oud-coureurs een ster in de Formule 1 werd