Flying Tiger, een Deense keten van winkels met hebbedingetjes, groeide vorig jaar in Nederland met 72 procent in omzet.

Dat kwam mede door de opening van vijf nieuwe winkels. Flying Tiger telt er nu tien in ons land. Mede-eigenaar Annemieke Degens Dil, samen met haar man eigenaar voor 50 procent eigenaar van de Nederlandse tak, opent liever vandaag dan morgen nieuwe winkels.

Maar het grootste probleem is het gebrek aan geschikte locaties: flinke panden op goede locaties in de grote steden, zegt ze tegenover Het Financieele Dagblad (paywall).

Flying Tiger: design met HEMA-prijzen

De Nederlandse dochter is, net als elders in de wereld, een joint-venture tussen een lokale ondernemer en het Deense hoofdkantoor. Met die opzet is Tiger, zoals het moeder bedrijf heet, nu actief in 21 landen met 320 vestigingen. Wekelijks komen er daar drie bij. Allemaal in eigen beheer; het bedrijf doet niet aan franchising.

De oprichter van Tiger is Lennart Lajboschitz , hij startte in 1995 met één winkel in Kopenhagen en bestiert nu een waar imperium dat vorig jaar zo’n 230 miljoen euro omzette. Tiger voorziet bestaande producten als een rekenmachine of servet van een eigen fris design. Het voert alleen producten onder eigen naam, werkt met ronde prijzen en doet niet aan aanbiedingen.

Hebbedingetjes: dropjes, lijsten, kantoorspullen

Populair zijn de harde dropjes, de kruiden, maar ook de lijstjes voor lp’s en kantoorartikelen doen het goed. Het gros van de producten kost minder dan 7 euro.

Uit de luidsprekers komt originele muziek, gemaakt door artiesten die samenwerken met Tigers eigen muzieklabel.

Lees ook op Business Insider

Snelle wisseling assortiment

Net als bij de Nederlandse keten Action wisselt het assortiment bij Flying Tiger snel: maandelijks komen zo’n driehonderd nieuwe producten de vloer op. Dat maakt een bezoek steeds verrassend. Zo wisselen de gewilde leesbrillen regelmatig van design. Maar anders dan bij Action ogen de winkels niet extreem goedkoop.

Oprichter Lajboschitz is naar eigen zeggen zelf bijna dagelijks op de winkelvloer te vinden, om feeling te houden met zijn klanten. Zijn grootste compliment vond hij de klant die zei: “In een discountwinkel voel ik me arm, in een Tiger-winkel voel ik me miljonair.”

‘HEMA moet oppassen’

Nederlandse retailkenners waarschuwen dat de HEMA op moet passen voor de Denen. Nu zijn de bedrijven nog onvergelijkbaar: tegenover de tien vestigingen van Flying Tigers in Nederland telt de HEMA er meer dan 500.

Feit is wel dat de HEMA-omzet in Nederland stagneert. Het bedrijf moet nadrukkelijker keuzes maken, signaleerde Z24’s Herwin Thole onlangs.

Het succes van Flying Tiger en Action laat ook zien dat met innovatieve concepten er nog altijd groei mogelijk is in de Nederlandse detailhandel.

Kans voor ondernemers

Oh ja, Tiger zoekt nog ondernemers in grote delen van Duitsland, Zwitserland, Zweden en Turkije. Lokale marktkennis en 75 duizend euro startkapitaal is voldoende. En je moet 5 tot 10 winkels kunnen bestieren.

Tiger heeft korte lijntjes. Annemieke Degens Dil, de Nederlandse directeur, zag de winkel 7 jaar terug in Denemarken. Ze schreef een brief aan de oprichter en zat een week later aan tafel. En nu runt ze dus een snelgroeiende joint-venture.

Lees ook

HEMA introduceert nieuw lokkertje: 3D-printen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl