- Chinese elektrische automerken doen het goed binnen en buiten China.
- BYD verkocht vorige maand 7.231 volledig elektrische auto’s in Europa, tegen 7.165 stuks voor Tesla.
- In China zelf stootte Aito met vorig jaar 151.000 verkochte auto’s Mercedes-Benz en BMW van de troon.
- Lees ook: 5 veelzeggende grafieken over de verhitte strijd tussen Tesla en zijn Chinese rivaal BYD
De Chinese producent van elektrische auto’s BYD verkocht vorige maand voor het eerst meer elektrische auto’s in Europa dan het Amerikaanse Tesla. Volgens marktonderzoeker Jato Dynamics verkocht BYD in april 7.231 volledig elektrische auto’s in Europa, 169 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee belandde BYD in de top 10 van elektrische merken op het continent.
Tesla zakte een plaats naar plek 11. De verkopen van Tesla kelderden 49 procent tot 7.165 stuks. “Hoewel het verschil in verkopen tussen beide merken klein is, zijn de gevolgen enorm. Dit is een kantelpunt voor de Europese automarkt”, stelde branchedeskundige Felipe Munoz.
Tesla kampt met teruglopende verkopen, mede door de rol van Musk bij de Amerikaanse overheid. In die rol adviseerde hij president Donald Trump en voerde hij bezuinigingen door. Dat leidde tot onvrede bij sommige klanten.
In China stoot het Chinese Aito BMW en Mercedes van de troon
Het succes van BYD in Europa ten koste van Tesla past in een bredere trend. Zo is het Chinese merk Aito in China zelf marktleider geworden ten koste van BMW en Mercedes-Benz, die jarenlang de grootste waren op de grootste automarkt ter wereld.
Het door Seres Group en techreus Huawei opgerichte Aito verkocht vorig jaar 151.000 auto's in China en ging daarmee BMW (145.000) en Mercedes (127.000) voorbij. blijkt uit gegevens van het in Shanghai gevestigde ThinkerCar.
De opkomst van Aito komt vooral door zijn vlaggenschip M9, een luxe SUV die vanaf eind 2023 in de verkoop ging.
De M9 werd al snel populair bij Chinese automobilisten, met dank aan zijn vooruitstrevende technologie zoals het besturingssysteem HarmonyOS van Huawei en een dashboard met drie schermen én aan geweldige opties voor het interieur.
Het succes van Aito laat zien dat het topsegment van de Chinese automarkt een enorme verandering heeft ondergaan. In 2020 stond Mercedes-Benz nog bovenaan met 259.000 verkochte auto's, gevolgd door BMW met 235.000 en Porsche met 79.000, blijkt uit gegevens van ThinkerCar.
In 2024 beleefden de Chinese merken Aito en NIO voor elektrische auto's hun echte doorbraak en maakten daarmee een einde aan het "monopolie" van BMW, Benz en Audi, zoals ThinkerCar dat noemt.