Heineken is voor het vierde jaar op rij de populairste werkgever onder Nederlandse businessstudenten. Onder bètastudenten is Tesla het populairst. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst ‘Most Attractive Employers’ van onderzoeksbureau Universum.

Bierbrouwer Heineken boekt succes met de campagne ‘Go Places’ waarin werknemers van over de hele wereld enthousiaste verhalen vertellen over het bedrijf. Op twee staat de nationale luchtvaartmaatschappij KLM en op drie het Amerikaanse sportmerk Nike. Het is voor het eerst dat Nike in de top-3 staat van businessstudenten, en ook concurrent Adidas heeft met de negende plek voor het eerst een plekje in de top-10 veroverd.

Alle bedrijven hoog op de ranglijst hebben één ding gemeen, zegt Aurelie Pradier van Universum: “Ze zetten zichzelf op een brutale en creatieve manier neer. In de huidige markt, waarin hard gestreden moet worden om talent, vallen ze op met hun originele en authentieke campagnes.”

Volgens Pradier zetten de werkgevers ook veelvuldig het eigen personeel in als ambassadeur: “Het gaat er niet langer om alleen maar zichtbaar te zijn, je moet je ook van de massa onderscheiden en een persoonlijke band zien op te bouwen met talent.”

Opvallend is dat Google beetje bij beetje aan populariteit verliest onder businessstudenten. In 2014 stond het Amerikaanse techbedrijf nog op de eerste plek, inmiddels vinden we Google terug op plek vijf.

Bètastudenten worden door Universum gedefinieerd als STEM: Science, Technology, Engineering en Math. Bij hen staat Tesla op één, Google op twee en Philips op drie. Automaker Tesla voert de ranglijst al voor het derde jaar op rij aan, ondanks de negatieve publiciteit en de dalende beurskoers.

Lees ook op Business Insider

“Innovatieve bedrijven die nieuwe technologie omarmen zijn heel aantrekkelijk voor STEM-talent”, zegt Aurelie Pradier daarover. “Hun medewerkers worden steeds uitgedaagd en daarom is het geen verrassing dat Tesla, Google en Philips bovenaan de ranglijst staan.”

Verder vinden we in de top-10 ook de grote multinationals Shell en Unilever terug. Opvallend zijn ook de hoge posities van de Rijksoverheid en Rijkswaterstaat.

Voor businessstudenten zijn de hoogte van het salaris en uitdagend werk de belangrijkste redenen om voor een bepaald bedrijf te kiezen, bij bèta’s zijn dat uitdagend werk en innovatie.

LEES OOK: Whitepaper: zo scoor je die baan als je gaat solliciteren