Donald Trump mag dan van fastfood houden, maar het lijkt erop dat die gevoelens niet wederzijds zijn. Hillary Clintons campagne heeft veel meer donaties binnengekregen.

Het verschil tussen de twee kandidaten is groot, meldt het  Center for Responsive Politics, een denktank. De Republikeinse presidentskandidaat Trump kreeg tot dusver in dit jaar 152.000 dollar (136.000 euro) van de voedsel- en drankindustrie. Zijn Democratische tegenstander Hillary Clinton kreeg al meer dan 1 miljoen dollar (892.000 euro).

En daar houdt de kloof niet op. De sector, met machtige wereldspelers als de Coca-Cola, McDonald’s en de lobbygroep National Restaurant Association, heeft dit jaar meer gegeven aan de verliezende campagnes van beide partijen. De campagne van Democraat Bernie Sanders kreeg 403.000 dollar en ook de Republikein Jeb Bush, broer van oud-president George W. Bush, kreeg meer, namelijk 242.000 dollar.

Omslag voor de voedselindustrie

Dat is nogal een omslag voor de voedsel- en drankfabrikanten die historisch gezien loyaal zijn aan de Republikeinen. In 2012 ontving Mitt Romney’s campagne 2,5 miljoen dollar, vergeleken met 1,2 miljoen voor Barack Obama.

In de voorbije twintig jaar hebben Democraten nooit meer dan 40 procent van de uitgaves uit de branche opgestreken. Republikeinen daarentegen gingen aan de haal met meestal meer dan 70 procent of meer.

Hillary Clinton eating

Hillary Clinton ontving dit jaar veel meer donaties vanuit de voedselsector Foto: REUTERS/Eric Thayer

Republikeinse kandidaten hadden vaak de voorkeur voor de fastfood-industrie omdat hun ideeën meestal dichter bij de belangen van de bedrijven lagen. De lobbygroepen voor de voedsel- en drankjesmakers zijn er zo in geslaagd om het minimumloon laag te houden, het opzetten van vakbonden moeilijk te maken en - het belangrijkste - voedselwetgeving van tafel te krijgen.

Over de gehele linie komen de Republikeinen ook dit jaar nog aan kop uit, overigens, als je alle campagnes verspreid over de VS bij elkaar optelt. Dit jaar kregen de conservatieven 9 miljoen dollar, vergeleken met 4,7 miljoen voor de Democraten.

De vraag is dus: waarom laten de bedrijven in de voedselindustrie Trump links liggen?

"Ik denk dat het te maken heeft met de bredere problemen in de campagne van Trump", zegt professor in de politicologie Gregory Koger van de University of Miami. "Hetzelfde gebeurt van links naar rechts in het Republikeinse kamp. Rechtsleunende donateurs zijn niet zeker waar het geld van Trumps campagne heen gaat."

LEES OOK: Trump viel door de mand op de belangrijkste avond van de hele campagne