Drie kleinkinderen van de oprichters van hotel- en restaurantketen Van der Valk hebben de Nederlandse snelwegrestaurants en -hotels van het Italiaanse horecabedrijf Autogrill overgenomen.

De kopers laten weten dat ze met hun investeringsmaatschappij GR8 Investments een overnamesom van 22,7 miljoen euro overeen zijn gekomen met Autogrill.

De Nederlandse tak bestaat uit achttien AC Restaurants, zeven hotels, vijf Burger King-restaurants en twee Starbucks-zaken. GR8 wil enkele zaken afstoten en is daarvoor in overleg met Jumbo, dat met zijn restaurantformule La Place interesse heeft getoond in enkele restaurants.

Martien Heinrichs gaat nieuwe aanwinsten leiden

Martien Heinrichs wordt namens de kopers verantwoordelijk voor de horecazaken. GR8 ziet groeipotentie in de keten. “De kwaliteit van de Nederlandse snelweghoreca en hotelvoorzieningen zijn de afgelopen jaren in fors tempo naar boven opgeschoven. Daardoor is een gat ontstaan in het driesterrenplus-segment.”

Eind augustus doken al berichten op over de interesse in de Nederlandse activiteiten van Autogrill. De zaken waren vorig jaar goed voor een kleine 33 miljoen euro aan omzet. De ongeveer zeshonderd medewerkers behouden hun baan.

Van der Valk-imperium: toekan erboven

Van der Valk is namelijk een familiebedrijf dat is georganiseerd in een losse franchise-constructie. Verschillende onderdelen opereren los van elkaar zonder overkoepelende holding die locaties verdeelt. Dit is een erfenis uit 1997. Toen werd het bedrijf verdeeld onder elf kinderen uit de familie.

Horeca-watcher Hans Steenbergen zei eerder tegen Business Insider dat Van der Valk waarschijnlijk vooral de omzetpotentie van de locaties wil benutten: “AC is een kwakkelend merk dat denk ik het weinig aandacht krijgt van het moederbedrijf. 33 miljoen omzet voor achttien locaties is echt heel weinig. Van der Valk hoeft er alleen maar de toekan boven te zetten en wat te restylen en de omzet verdubbelt. Dat ze gaan ombouwen, staat vast.”

Steenbergen is sowieso te spreken over de vernieuwingsdrift bij het familiebedrijf: “Van der Valk is agressief aan het uitbreiden. Ik zit veel op de weg en zie de ene na de andere hippe Van der Valk verrijzen. Dat ze dat belegen imago hebben weten af te schudden, daar neem ik echt mijn petje voor af.”