Volgens de Britse tak van accountantsbureau PricewaterhouseCoopers schakelen
minder Britten over naar groene of fairtradeproducten.

Britse consumenten beginnen langzaam te merken dat hun
portemonnee wat leger wordt, door bijvoorbeeld de gestegen benzine- en
dieselprijzen.

Daarom zouden ze eerder kiezen voor de goedkope supermarktproducten, in plaats
van relatief duurdere fairtradespullen.

In Nederland merken organisaties als Stichting Max Havelaar, maar ook grote
supermarktbedrijven als Albert Heijn daar nog niks van.

Max Havelaar verleent haar fairtradekeurmerk aan producten en krijgt
verkoopcijfers binnen van de winkels waar die worden verkocht.

"Vooralsnog hebben wij niet het idee dat er minder koopbereidheid zou
zijn van Max Havelaar-producten", zegt een woordvoerder van de
gelijknamige stichting.

"Het is nog even wachten op cijfers, maar normaliter krijgen wij
altijd wel signalen van winkeliers, in het geval van vreemde stijgingen of
dalingen. Daar is nu geen sprake van."

De stichting hoopt binnenkort over verkoopcijfers over de afgelopen vijf
maanden te beschikken.

Albert Heijn laat via een woordvoerder weten dat er geen opvallende
zaken aan de hand zijn met fairtradeproducten in de supermarkten.

De voedselprijzen in Nederland zijn in de maand mei met 6 procent gestegen ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldde het Centraal Bureau
voor de Statistiek.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl