Facebook doet kwartaal na kwartaal analisten versteld staan: de resultaten zijn steeds beter dan verwacht. Maar niet alles wat Mark Zuckerberg aanraakt, verandert in goud: Facebook moet een advertentiemodel de nek omdraaien.

Het gaat om LiveRail, dat makers van videocontent koppelt aan adverteerders, zo meldt The Wall Street Journal. In de afgelopen maanden werden al tientallen werknemers bij LiveRail ontslagen. Onder meer de oprichter van LiveRail, Mark Trefgarne, moest het veld ruimen.

Facebook kocht LiveRail in 2014 voor tussen de 400 en 500 miljoen dollar. Maar de advertentiedienst functioneerde niet zoals verwacht. In april zei Brian Boland, een van de topmannen bij de advertentietak van Facebook, al dat het langer dan verwacht duurde om de technologie van LiveRail te integreren.

Het merk LiveRail zou weleens kunnen blijven bestaan, stelt een bron tegen WSJ. Facebook gaat mogelijk zelf een product bouwen om video-advertenties te verkopen.

Advertenties buiten Facebook

Het is het tweede advertentie-initiatief dat Facebook in korte tijd stopt. Afgelopen week kondigde Facebook ook al aan te zullen stoppen met FBX, waarmee bedrijven op Facebook konden adverteren. Facebook was al sinds 2015 het gebruik van FBX aan het afbouwen.

Het sociale netwerk lijkt nu vol in te zetten op het Facebook Audience Network, waarmee Facebook-advertenties ook buiten het sociale netwerk worden getoond. Uitgevers kunnen via het Audience Network namelijk reclames die op Facebook worden aangeboden ook op hun websites laten zien.

Om de advertenties zo relevant mogelijk te maken, gebruikt Facebook gegevens die zij over de gebruiker hebben verzameld via het sociale platform. Ook volgt Facebook de geschiedenis van mensen die niet zijn ingelogd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl