Facebook doet het opnieuw. Het bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg verslaat ruimschoots de verwachting van analisten. 

De socialenetwerksite behaalde in april, mei en juni van dit jaar 2,9 miljard dollar aan inkomsten, blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern woensdag bekendmaakte.

Dat is ruim 60 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Marktvorsers gingen in doorsnee uit van een omzet van 2,81 miljard dollar. Het aandeel steeg ruim 5 procent tot 75 dollar in de nabeurshandel.

Doordat Facebook de stijging van de kosten in toom wist te houden, verbeterde het bedrijfsresultaat met 147 procent tot bijna 1,4 miljard dollar. De operationele winstmarge kwam daarmee uit op 48 procent.

Onder de streep bleef er een recordwinst van 791 miljoen dollar staan, een ruime verdubbeling in vergelijking met een jaar eerder.

“We hadden een goed tweede kwartaal”, aldus Zuckerberg in een toelichting op de cijfers. “Onze gemeenschap blijft groeien en we zien veel mogelijkheden bij het verder wereldwijd uitbreiden.”

Ook in het afgelopen kwartaal nam het ledenaantal van Facebook toe. De socialenetwerksite heeft nu 1,32 miljard gebruikers die maandelijks minimaal een keer actief zijn. Daarvan komen er 829 miljoen dagelijks Facebook online tegen.

Ook zijn er steeds meer leden die op smartphones en tablets van Facebook gebruikmaken. Dat is terug te in de herkomst van de inkomsten: 62 procent van de advertentie-omzet komt van mobiel. Twee jaar geleden lag dat percentage nog onder de 14 procent. Facebook heeft razendsnel een omslag weten te maken en knabbelt nu aan de dominantie van Google op de mobiele reclamemarkt.

Sterker nog: de groei van Facebook van de afgelopen acht kwartalen is voornamelijk toe te schrijven aan de toenemende reclame-inkomsten van mobiele apparaten (zie onderstaande grafiek).

Nu Facebook de transitie naar mobiel heeft weten te maken, lijkt de volgende grote kans voor Zuckerberg om buiten de Verenigde Staten en Europa potten te breken. In Azië en Latijns-Amerika heeft Facebook namelijk de meeste gebruikers, en dat aantal blijft maar doorstijgen.

Initiatieven van Zuckerberg om de hele wereld aan te sluiten op het internet zal het aantal leden in opkomende landen alleen maar doen toenemen. Alleen verdient Facebook nog relatief weinig aan gebruikers in bijvoorbeeld India, Mexico en Brazilië.

Waar de socialenetwerksite in Noord-Amerika bijna 6,50 dollar binnenharkt per gebruiker, ligt dat aantal in Azië net boven de 1 dollar.

De beslissing om een kantoor te openen in China en om geld te verdienen met gemiste oproepen in India zijn in ieder geval een stap in de goede richting.

Lees ook

Het probleem van Facebook: jij bent zelf de adverteerder

Is dit de Mark Zuckerberg van Italië?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl