Facebook en Adblock Plus maken elkaar het leven moeilijk. De laatste slaagde erin eerdere maatregelen van Facebook te omzeilen, maar de socialenetwerksite is vastbesloten een definitief einde te maken aan adblockers.

In een verklaring tegenover TechCrunch haalt Facebook hard uit tegen Adblock Plus. Die zou niet alleen advertenties op de socialenetwerksite tegenhouden, maar ook berichten van vrienden en sommige pagina’s blokkeren.

“We zijn teleurgesteld dat zulke bedrijven mensen op Facebook straffen. Dit is geen goede ervaring voor mensen en we gaan het probleem aanpakken,” aldus Facebook.

Afgelopen dinsdag kondigde Facebook aan dat het advertenties op dezelfde manier weergeeft als gewone content, zodat ook gebruikers met adblockers ze zouden zien. Advertenties hebben volgens Facebook voor veel gebruikers een toegevoegde waarde en een belangrijk doel van de site is niet alleen om mensen met elkaar in contact te brengen, maar ook mensen en bedrijven.

Update blokkeert advertenties alsnog

Binnen enkele uren liet Adblock Plus, de populairste plugin voor het weren van advertenties, weten gebruikers tegemoet te zullen komen. Er kwam een update die alsnog advertenties op Facebook blokkeerde. Maar Adblock Plus zou daarmee dus ook andere content tegenhouden.

Facebook heeft inmiddels de update tenietgedaan, dus krijgt iedereen advertenties weer te zien. Het is de vraag hoe lang dit duurt, want een nieuwe reactie van Adblock Plus zal niet uitblijven.

Debat over adblockers

De strijd wakkert opnieuw het debat over adblockers aan. Sommige gebruikers willen met adblockers hun privacy beschermen en voorkomen dat websites allerlei surfgegevens opslaan. Veel mensen willen bovendien niet worden afgeleid door advertenties.

Lees ook op Business Insider

Tegenstanders van adblockers vinden dat sites op die manier van noodzakelijk inkomsten worden beroofd. Voor Facebook zijn advertenties de belangrijkste inkomstenbron.

Overigens staan adblockers ook aan andere kritiek bloot. Zo zou Adblock Plus volgens de BBC bepaalde advertenties niet blokkeren als bedrijven bereid zijn daarvoor te betalen. Dat riekt naar chantage.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl