Eigen software om het productieproces zo veel mogelijk te automatiseren staat bij Facebook centraal, vertelt hoofd IT Tim Campos. Zelfs op de kantoorparkeerplaats draait eigen software van het sociale netwerk.

Facebook maakt gretig gebruik van zelf ontwikkelde software om de productiviteit van het bedrijf te verhogen. Op een gegeven moment zijn bestaande softwareprogramma’s niet genoeg meer, vertelt CIO Tim Campos in een interview met de Wall Street Journal.

“Je kunt niet een kant-en-klaar product aanschaffen dat iedereen al heeft en dan verwachten dat het beter werkt dan voor andere bedrijven”, zegt Campos. “Zo’n product werkt niet voor verschillende doelstellingen – en er zijn er vele, zoals het uitbreiden van ons werknemersbestand.”

Vergaderzaal reserveren

Daarom heeft Facebook veel software intern ontwikkeld. Van werving tot het reserveren van een vergaderzaal, het inplannen van onderhoud in het datacentrum, tot het vinden van een parkeerplaats – het is allemaal geautomatiseerd à la maison.

“We hebben onze eigen CRM-software. Wanneer een adverteerder aangeeft dat ze problemen hebben met een bepaalde advertentie, dan hebben we alle informatie over dat bedrijf paraat. We kunnen zien waar ze nog meer mee zitten”, zegt Campos.

Gooi het in de Facebook-groep

Campos zegt dat werknemers dat als bevrijdend ervaringen. "Er is een stuk minder bureaucratie dan bij bedrijven waar ik eerder heb gewerkt." Facebook-medewerkers gebruiken de site zelf om onderling te communiceren. "Mijn afdeling heeft een eigen groep", zegt Campos. Maar daarnaast gebruikt het bedrijf ook gewoon email. "Wij vinden Facebook veel efficiënter bij samenwerking dan email. We zullen e-mail eerder gebruiken voor externe partijen."

Campos zegt dat Facebook zijn gegevensbeveiliging goed op orde heeft. "Die is vrij robuust." Zodra een werknemer het bedrijf verlaat heeft hij geen toegang tot Facebook-informatie meer. "We doen ook opsporingscontroles, zodat we kunnen doorzien wat er in het netwerk gebeurt. En we reageren op incidenten." Volgens Campos heeft 'big data' "onbegrensde mogelijkheden om problemen op te lossen." Ook op het gebied van cyberveiligheid.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl