Een terugkeer van de Formule 1 naar het circuit Zandvoort is uiteindelijk goed voor “de hele bv Nederland”. Dat zegt Prins Bernhard van Oranje, eigenaar van het Zandvoortse circuit.

“Er is natuurlijk veel additionele omzet wat het met zich meebrengt. Mega-marketingwaarde, zo’n internationale exposure”, aldus de prins.

Vrijdag werd bekend dat de eigenaar van de Formule 1 Zandvoort een concreet aanbod heeft gedaan om vanaf 2020 daar de Grand Prix te organiseren, voor het eerst sinds 1985.

“Voor Zandvoort, voor ons circuit, is het geweldig, omdat het het thuiscircuit van Max Verstappen is. Hij is zo populair. Ik denk dat het heel goed is als er voor hem een thuisrace is”, aldus Bernhard.

Dat het een kostbaar evenement is, geeft hij toe. De organisatiekosten voor het evenement zouden naar schatting 30 tot 40 miljoen euro bedragen. Volgens Bernhard van Oranje is Zandvoort nog op zoek naar 20 miljoen euro aan financiering om de grand prix mogelijk te maken. “Dat kun je gedeeltelijk opvangen met ticketverkoop en gedeeltelijk met bedrijven, die daarin natuurlijk kunnen sponsoren.”

Provincie wil niks bijdragen

De provincie Noord-Holland is niet van plan geld te spenderen aan het race-evenement, zo laat een woordvoerster desgevraagd weten. Eerder vrijdag meldde het kabinet goed te kijken naar het plan (bid) voor Zandvoort.

Voor uitzonderlijke sportevenementen is er elk jaar 10 miljoen euro subsidie beschikbaar, maximaal 2,5 miljoen euro per gebeurtenis. Premier Mark Rutte zei dat het bedrijfsleven de komst maar moet betalen. “Wees effe stoer en los dat zelf op”, zei hij.

Lees ook op Business Insider

Volgens Bernhard heeft de F1-organisatie Zandvoort verkozen boven het circuit in Assen om meerdere redenen. “Hier ligt de geschiedenis, de heritage, van Formule 1-races in Nederland. Daarnaast is het die locatie aan de zee, een echt duinencircuit. En we zijn dichtbij grote steden, dus de goede bereikbaarheid per trein en vliegtuig, dat is heel erg mooi.”

F1-race kan Nederland 57 miljoen euro opleveren

Een haalbaarheidsonderzoek toonde vorig jaar al aan dat de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort een reële mogelijkheid is. Wel is een eenmalige investering van 10 miljoen euro vereist om het circuit aan alle eisen te laten voldoen. Zo moet de pitstraat aangepast worden en zal de baan op sommige punten gemoderniseerd moeten worden.

Vorige maand zei racedirecteur Charlie Whiting van de internationale autosportfederatie FIA al dat Circuit Zandvoort maar enkele kleine ingrepen hoeft uit te voeren om het weer geschikt te maken voor een grand prix in de Formule 1. “Er is een mooi recht stuk en de historische elementen kunnen goed behouden blijven.”

Bernhard van Oranje hoopt dat de politiek en het bedrijfsleven meewerken. “Want wat zou er mooier zijn dan Max te zien schitteren op ‘zijn’ thuiscircuit?”, zei de prins bijna een jaar geleden, toen de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek naar buiten kwamen.

Daaruit bleek ook dat Nederland minimaal 57 miljoen euro kan verdienen aan een Formule 1-race in Zandvoort.

‘Overlast circuit zonder F1 al ondraaglijk’

Ondertussen verzet het platform Rust bij de Kust zich nu al tegen de komst van het race-evenement. De geluidsoverlast van het circuit Zandvoort is zonder Formule 1-races al ondraaglijk voor de omliggende regio. Jaarlijks zal er een miljoenenverlies geleden worden als Zandvoort weer Formule 1-races krijgt en op wegen naar Zandvoort zal het een chaos worden.

Volgens de organisatie is nu al 240 dagen per jaar het racelawaai te horen in de westelijke delen van Haarlem, Bloemendaal, Heemstede en de natuurgebieden van de Kennemerduinen. Met de komst van de Formule 1 zal dat nog erger worden.

“Enerzijds doordat deze formule meer lawaai maakt dan alle andere. En anderzijds door het mediacircus eromheen. Er zal drie dagen lang met helikopters gevlogen worden boven het stiltegebied. Dat zijn reporters van media om vanuit de lucht verslag te doen, maar ook bobo’s die geen zin hebben om in de urenlange files te staan.”

Volgens de belangenclub, met daarin Milieudefensie, wijkraden en natuurverenigingen, kost een verbouwing van het circuit 60 miljoen euro. Rust bij de Kust wijst verder op een onderzoeksrapport van het economische onderzoeksbureau Decisio, dat eerder studie deed naar de haalbaarheid van het plan. Daaruit zou blijken dat exploitatie altijd verliesgevend zal zijn.

“Jaarlijks wordt 10 miljoen verlies geleden. Omdat een licentie voor minstens vijf, maar meestal tien jaar wordt afgesloten, betekent dat dus nogmaals 100 miljoen euro benodigde subsidie. Het zou een schande zijn als de overheid de jaarlijkse miljoenenverliezen ging bijleggen.”

In het rapport staat ook dat de economische waarde van de komst van de Grand Prix voor Zandvoort nihil is en vergelijkbaar met een grote Albert Heijn. “Dat komt omdat het de strandgebonden inkomsten verdringt.”