Als de Formule 1 een grand prix in Nederland organiseert, zal dat niet vermoedelijk zijn op het circuit van Assen. Volgens een vertrouwelijke brief die in handen is van RTL Nieuws is alleen Zandvoort nog in de race om de Formule 1 naar Nederland te halen.

Het circuitpark in de duinen zou tot 31 maart de tijd hebben om de financiering rond te krijgen. Lukt dat niet, dan kijken de organisatoren van de Formule 1 verder naar andere landen dan Nederland.

De eigenaren van de Formule 1 willen heel graag Zandvoort terug op de kalender en daarmee inspelen op de immense populariteit van Max Verstappen. “We zijn zeer geïnteresseerd in een race in Nederland”, zei commercieel directeur Sean Bratches van Liberty Media in november. “We voeren productieve gesprekken en ik ben voorzichtig optimistisch dat het gaat lukken en we gaan profiteren van de ‘Max-factor’.”

Circuit Zandvoort bracht eerder zelf naar buiten dat er een concreet aanbod ligt om de Grote Prijs van Nederland vanaf 2020 weer te organiseren. Prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit in de duinen, riep het bedrijfsleven op de terugkeer financieel mogelijk te maken. Er is een bedrag van ongeveer 20 miljoen euro nodig om de race te mogen organiseren.

Zandvoort kan in ieder geval geen beroep doen op de overheid. Het kabinet steekt geen geld in het plan, liet minister Bruno Bruins van Sport dinsdag weten. Hij voelt er niets voor een commercieel evenement waar een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf (Liberty Media) zijn geld mee verdient, te sponsoren.

Ook de provincie Noord-Holland wil niks bijdragen. Wel kan Zandvoort rekenen op steun om alle vergunningen op tijd in orde te maken.

'Assen doet nog volop mee'

Overigens zegt het TT Circuit Assen nog niet uit beeld te zijn voor het organiseren van Max Verstappens thuisrace. "We hebben over enkele weken weer een gesprek met het management van de Formule 1 in Londen", zegt Jos Vaessen, voorzitter van de stichting die werkt aan het binnenhalen van de Grand Prix van Nederland in 2020. "We willen er klaar voor zijn als het Zandvoort niet lukt de financiën op tijd rond te krijgen."

"Er staat in die brief helemaal niet dat wij niet meer meedoen. Het is bekend dat Zandvoort vanwege zijn geschiedenis de eerste keus is, maar als het daar niet lukt, is Assen het alternatief. Dat is niet veranderd, het management de Formule 1 is daarin open naar ons", aldus Vaessen.

Financiële perikelen zijn er in Assen niet, zegt Vaessen. "Wij hebben de financiën rond. Een grote investeerder is bereid garant te staan. Verder behoeft het circuit maar enkele aanpassingen om aan de voorschriften voor de Formule 1 te voldoen. Daar ligt denk ik het probleem in Zandvoort. Er is veel meer geld nodig om het circuit geschikt te maken. Vandaar dat wij volop doorgaan. Want stel dat op 1 april het besluit valt dat niet Zandvoort, maar Assen de grand prix in 2020 krijgt, dan beginnen we op 2 april met de voorbereidingen."

Laatste F1-race op Zandvoort in 1985

Tussen 1952 en 1985 streek de Formule bijna ieder jaar neer op Zandvoort. Niki Lauda was 33 jaar geleden de laatste winnaar. De Oostenrijker had op het podium gezelschap van Alain Prost en Ayrton Senna.

Een haalbaarheidsonderzoek toonde in 2017 aan dat de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort een reële mogelijkheid is. Wel is een eenmalige investering van 10 miljoen euro vereist om het circuit aan alle eisen te laten voldoen. Zo moet de pitstraat aangepast worden en zal de baan op sommige punten gemoderniseerd moeten worden.

Bernhard van Oranje hoopt dat de politiek en het bedrijfsleven meewerken. Volgens de prins heeft de F1-organisatie Zandvoort verkozen boven het circuit in Assen om meerdere redenen.

“Hier ligt de geschiedenis, de heritage, van Formule 1-races in Nederland. Daarnaast is het die locatie aan de zee, een echt duinencircuit", aldus Bernhard. "En we zijn dichtbij grote steden, dus de goede bereikbaarheid per trein en vliegtuig, dat is heel erg mooi."

Lees meer: Het flitsende leven van selfmade miljonair Bernhard van Oranje

‘Overlast circuit zonder F1 al ondraaglijk’

Ondertussen verzet het platform Rust bij de Kust zich nu al tegen de komst van het race-evenement. De geluidsoverlast van het circuit Zandvoort is zonder Formule 1-races al ondraaglijk voor de omliggende regio. Jaarlijks zal er een miljoenenverlies geleden worden als Zandvoort weer Formule 1-races krijgt en op wegen naar Zandvoort zal het een chaos worden.

Volgens de organisatie is nu al 240 dagen per jaar het racelawaai te horen in de westelijke delen van Haarlem, Bloemendaal, Heemstede en de natuurgebieden van de Kennemerduinen. Met de komst van de Formule 1 zal dat nog erger worden.

“Enerzijds doordat deze formule meer lawaai maakt dan alle andere. En anderzijds door het mediacircus eromheen. Er zal drie dagen lang met helikopters gevlogen worden boven het stiltegebied. Dat zijn reporters van media om vanuit de lucht verslag te doen, maar ook bobo’s die geen zin hebben om in de urenlange files te staan.”

Volgens de belangenclub, met daarin Milieudefensie, wijkraden en natuurverenigingen, kost een verbouwing van het circuit 60 miljoen euro. Rust bij de Kust wijst verder op een onderzoeksrapport van het economische onderzoeksbureau Decisio, dat eerder studie deed naar de haalbaarheid van het plan. Daaruit zou blijken dat exploitatie altijd verliesgevend zal zijn.

“Jaarlijks wordt 10 miljoen verlies geleden. Omdat een licentie voor minstens vijf, maar meestal tien jaar wordt afgesloten, betekent dat dus nogmaals 100 miljoen euro benodigde subsidie. Het zou een schande zijn als de overheid de jaarlijkse miljoenenverliezen ging bijleggen.”

In het rapport staat ook dat de economische waarde van de komst van de Grand Prix voor Zandvoort nihil is en vergelijkbaar met een grote Albert Heijn. “Dat komt omdat het de strandgebonden inkomsten verdringt.”

Lees meer: