De overvloed aan ruwe olie drijft handelaren tot het uiterste in de zoektocht naar opslagruimten. In de Verenigde Staten worden steeds vaker lege treinstellen gebruikt.

Duizenden treinwagons die eigenlijk bedoeld zijn om olie mee te vervoeren, staan ongebruikt te wachten op betere tijden. Door de lage olieprijs is het niet rendabel om olie over het spoor te vervoeren. En met de opslagtanks tot de nok toe gevuld, wordt nu geëxperimenteerd met treinwagons als opslagplek, zo meldde The Wall Street Journal.

Ondernemers proberen van de nood een deugd te maken door de lage prijs voor olie en de overtollige wagons te combineren. De ‘rollende opslag’ is te vergelijken met de zogeheten drijvende opslag, waarbij grote olietankers als extra opslag worden gebruikt.

Aanbiedingen

Volgens de krant zijn er meerdere bedrijven die hun tankwagons aanbieden als opslagplaats. Volgens energiebedrijf Energy Midstream zijn er dusdanig veel tankwagons over, dat er dagelijks aanbiedingen binnenkomen van eigenaren van de treinstellen.

In de afgelopen jaren nam de vraag naar olietransport over het spoor een vlucht. Dat kwam vooral door het succes van fracking, een methode om schaliegas en schalie-olie uit de diepe ondergrond vrij te maken door onder meer gebruik te maken van chemicaliën. De ‘frackingvelden’ schoten sneller uit de grond dan dat er pijpleidingen konden worden aangelegd. Transport via het spoor was mede daardoor het beste alternatief.

De stevige daling van de olieprijzen heeft deze ontwikkeling een halt toegeroepen, zo schrijft WSJ. Volgens een ruwe schatting van analisten staan momenteel zo’n 20.000 wagons ongebruikt stil. Dat is een derde van de hele vloot aan tankwagons in de Verenigde Staten.

Niet zonder gevaar

Overigens is het opslaan van olie in treinstellen niet zonder gevaar. Spoorwegmaatschappijen zijn onder meer gehouden aan strenge regelgeving voor het opslaan en vervoeren van schadelijke stoffen. Bij lekkages, ongevallen of andere problemen zijn de gebruikers aansprakelijk.

Lees ook op Business Insider

Toch weerhoudt dit de spoorwegmaatschappijen er niet van om de treinstellen aan te bieden. De nood is nu eenmaal hoog. De voorraden Amerikaanse ruwe olie steeg eind januari tot boven de 500 miljoen vaten, zo bleek uit gegevens van de Energy Information Administration. Het hoogste niveau sinds 1930.

Tel daarbij de stijging van de schalie-olie productie op, en het moge duidelijk zijn dat de industrie worstelt met het absorptievermogen. In een toespraak grapte topman Bob Dudley van energiereus BP al over de ontwikkelingen op de oliemarkt, waarbij binnenkort iedere tank en ieder zwembad met olie gevuld zal zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl